"Mun mielestä pitää antaa se mahdollisuus mennä ja tehdä itte" : Alle kolmevuotiaiden lasten motorisen kehityksen tukeminen Vaasan päivähoidossa
Harju, Sanna; Haapaniemi, Hanna-Leena (2013)
Harju, Sanna
Haapaniemi, Hanna-Leena
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169041
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten alle kolmevuotiaiden lasten motorista kehitystä tuetaan Vaasan päivähoidossa. Tutkimus toteutettiin neljässä vaasalaisessa päiväkodissa.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat motorinen kehitys, lapsilähtöisyys ja päiväkodin toimintaympäristö. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia, tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä systemaattista havainnointia. Haastattelut sisälsivät kaksikymmentä kysymystä, niihin osallistui neljä lastentarhanopettajaa ja neljä lastenhoitajaa. Havainnointiin osallistuivat tutkittujen päiväkotiryhmien henkilökunta ja hoitolapset, jotka olivat saaneet siihen luvan vanhemmiltaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaasalaisissa päiväkodeissa on panostettu motorisen kehityksen tukemiseen. Motorisen kehityksen tukeminen on päiväkodeissa lapsilähtöistä, apuna lapsilähtöisyyden saavuttamiseen käytetään pienryhmätoimintaa ja omahoitajuutta. Henkilökunnan koulutustaustalla tai työkokemuksella ei ollut vaikutusta motorisen kehityksen tukemistapoihin. Joissakin päiväkodeissa ympäristö ja suuri ryhmäkoko rajoittavat motorisen kehityksen tukemismahdollisuuksia. Päiväkotien lähiympäristöt tarjoavat kuitenkin lapsille mahdollisuuden liikkua erilaisissa ympäristöissä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat motorinen kehitys, lapsilähtöisyys ja päiväkodin toimintaympäristö. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia, tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua sekä systemaattista havainnointia. Haastattelut sisälsivät kaksikymmentä kysymystä, niihin osallistui neljä lastentarhanopettajaa ja neljä lastenhoitajaa. Havainnointiin osallistuivat tutkittujen päiväkotiryhmien henkilökunta ja hoitolapset, jotka olivat saaneet siihen luvan vanhemmiltaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaasalaisissa päiväkodeissa on panostettu motorisen kehityksen tukemiseen. Motorisen kehityksen tukeminen on päiväkodeissa lapsilähtöistä, apuna lapsilähtöisyyden saavuttamiseen käytetään pienryhmätoimintaa ja omahoitajuutta. Henkilökunnan koulutustaustalla tai työkokemuksella ei ollut vaikutusta motorisen kehityksen tukemistapoihin. Joissakin päiväkodeissa ympäristö ja suuri ryhmäkoko rajoittavat motorisen kehityksen tukemismahdollisuuksia. Päiväkotien lähiympäristöt tarjoavat kuitenkin lapsille mahdollisuuden liikkua erilaisissa ympäristöissä.