Rullakuljettimen modifiointi uuteen käyttöön
Kaplas, Juuso (2013)
Kaplas, Juuso
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711059
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli modifioida vanha kuljetin uuteen käyttöön. Opinnäytetyö tehtiin Servicepoint Kuopio Oy:llä ja kuljetin sijoitettiin Fenestra Oy:n Kuopion tehtaan tuotantolinjan päähän. Vanha kuljetin oli alun perin toiminut tukkikuljettimena ja sen uusi tehtävä on kuljettaa ovi- ja ikkunapaketteja. Kuljettimelle tehtiin riskianalyysi ja riskejä pienennettiin suunnitteluvaiheessa ja lisälaitteiden avulla. Kuljettimen suunnittelussa otettiin huomioon uusi käyttötarkoitus, työympäristö ja kuljetinta käyttävä henkilökunta.
Kuljetin katkaistiin, jotta molemmille puolikkaille voidaan asentaa omat moottorit. Omat moottorit kummankin puolikkaille mahdollistavat automaattisen kuljettimen käytön ja pakettien ohjaamisen. Kuljettimeen suunniteltiin säädettävät jalat ja moottorinpedit. Kuljettimen taaimmaiseen puolikkaaseen suunniteltiin myös suojakourut trukkisorkille pakettien hakemisen helpottamiseksi. Kuljettimeen asennettiin myös turvallisteknisiä lisälaitteita, joita ovat päätystoppari, suojakaide ja hätäseis-lankaraja. Komponenttien suunnittelussa on käytetty Solidworks 3D -mallinnusohjelmaa.
Turvallisuus on tärkeä osa konesuunnittelua ja varsinkin automaattisesti toimivaa kuljetinta. Opinnäytetyön tuloksena on asennettu käytössä oleva ikkuna- ja ovipakettien kuljetin. Kuljettimessa on kaikki tarvittavat komponentit sen toimimiseksi ja siitä on tehty riskianalyysi ja riskejä on pienennetty. Kuljettimen osista on valmistuspiirustukset, joita Servicepoint Kuopio Oy voi jatkossa hyödyntää samantyyppisissä kuljettimissa. Kuljetin on nyt paikoillaan ja toiminnassa Fenestra Oy:llä.
Kuljetin katkaistiin, jotta molemmille puolikkaille voidaan asentaa omat moottorit. Omat moottorit kummankin puolikkaille mahdollistavat automaattisen kuljettimen käytön ja pakettien ohjaamisen. Kuljettimeen suunniteltiin säädettävät jalat ja moottorinpedit. Kuljettimen taaimmaiseen puolikkaaseen suunniteltiin myös suojakourut trukkisorkille pakettien hakemisen helpottamiseksi. Kuljettimeen asennettiin myös turvallisteknisiä lisälaitteita, joita ovat päätystoppari, suojakaide ja hätäseis-lankaraja. Komponenttien suunnittelussa on käytetty Solidworks 3D -mallinnusohjelmaa.
Turvallisuus on tärkeä osa konesuunnittelua ja varsinkin automaattisesti toimivaa kuljetinta. Opinnäytetyön tuloksena on asennettu käytössä oleva ikkuna- ja ovipakettien kuljetin. Kuljettimessa on kaikki tarvittavat komponentit sen toimimiseksi ja siitä on tehty riskianalyysi ja riskejä on pienennetty. Kuljettimen osista on valmistuspiirustukset, joita Servicepoint Kuopio Oy voi jatkossa hyödyntää samantyyppisissä kuljettimissa. Kuljetin on nyt paikoillaan ja toiminnassa Fenestra Oy:llä.