Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tanssipeliopetusvideo

Brandt, Renne (2013)

Avaa tiedosto
Insinoorityo_Tanssipeliopetusvideo.pdf (647.4Kt)
Lataukset: 


Brandt, Renne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711037
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena perehtyä opetusvideoiden tekoprosessiin ja tehdä opetusvideoita tanssipelaajia edustavan yhdistyksen käyttöön. Työssä tutkittiin, millaisia tanssipelit ovat, minkälaisia kokonaisuuksia niihin kuuluu ja mitkä ovat lajille tyypillisimmät tekniikat. Useasti esiintyvät ja aloittelevalle harrastajalle haastavimmat askelkuviot valikoitiin aiheiksi opetusvideoille, joiden tarkoituksena on opettaa, miten askelkuviot tulisi suorittaa.

Videoita varten perehdyttiin erilaisiin pedagogisiin menetelmiin ja käytiin läpi, minkälainen merkitys opetusmateriaalin luomisella ja esitystyylillä on. Videoita varten valittiin DEP-menetelmä (Demostration, Explanation, Practice), jota on käytetty jo pidemmän aikaa erilaisissa opetusvideoissa ja -peleissä. DEP-menetelmässä suoritettava liike esitetään ja selitetään, mitä liikkeessä pitää tehdä, minkä jälkeen oppija suorittaa harjoituksia liikkeen oppimiseksi.

Suunnitteluvaiheessa keskityttiin esittämisen kannalta keskeisiin asioihin, kuten visuaaliseen ilmeeseen, kohderyhmän merkitykseen ja havainnollistavien kamerakulmien käyttöön. Suunnittelussa mietittiin myös mahdollisimman tehokasta tapaa näyttää liikesarjat monesta eri näkökulmasta, mikä koettiin lajista tietämättömälle tehokkaammaksi visuaaliseksi keinoksi oppia kuin yhden kuvakulman käyttäminen. Lopulta päätettiin yhdistää kolmen eri kameran kuvakulmat yhdeksi videokokonaisuudeksi.

Kuvauksia varten tuotetut askelkuviot sisälsivät tärkeimmät asiat videoiden onnistumisen kannalta ja kuvaukset saatiin tehtyä ilman suuria ongelmia. Jälkituotannossa videoiden visuaalisen ilmeen suunnittelu ja äänen liittäminen ja kohdistaminen veivät eniten aikaa. Hyvän pohjan päälle oli helppo koota useita videoita vaihtamalla vain videotiedostoja kamerakulmiin.

Lopuksi opetusvideot toimitettiin asiakkaalle, joka on vastuussa videoiden julkaisemisesta joko omilla Internet-sivuillaan tai Youtube-palvelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste