Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa

Saha, Eeva (2013)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Saha_Eeva.pdf (307.5Kt)
Lataukset: 


Saha, Eeva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711120
Tiivistelmä
Tutkin kehittämishankkeessani sitä, miten yhteistoiminnallisella projektiluonteisella oppiainekokonaisuuksittain tapahtuvalla opetuksella voitiin tähdätä opetussuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden täyttymiseen erityisopetuksen piiriin lukeutuvassa ammatilliseen koulutukseen valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa. Tutkin kahta Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen Tampereen toimipisteessä lukuvuotena 2012-2013 toteutettua opetuskokonaisuutta ja pyrin tarkastelemaan toiminnan vahvuuksia ja haasteita pohtien myös oppiainekokonaisuuksittain toteutettavan opetuksen mahdollisuuksista huomioida opiskelijan yksilöllisiä tavoitteita ja tarpeita.

Tulosten tulkinnassa pohdin opetushallituksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoille määrittelemien ydintavoitteiden toteutumista huomaten, että elämänhallinnalliset ydintavoitteet liittyen oppimistaitoihin, ongelmanratkaisutaitoihin, vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin sekä eettisiin ja esteettisiin taitoihin olivat kaikki alueita, joita oli mahdollista lähestyä luontevasti oppiainekokonaisuuksittain toteutettavalla opettamisella. Tulosten tulkinnassa esiin nousi myös ennakkosuunnittelu ja opettajan sekä ryhmän rooli oppimisessa.

Opetuksen järjestämisen kannalta oppiainekokonaisuuksittain ei ole täysin haasteetonta varsinkaan ainejakoisella lukujärjestyksellä toimittaessa. Oppiainekokonaisuuksittain opettaminen vaatii opettajalta halua toteuttaa opetusta toiminnallisesti ja innovatiivisesti ja oppiainekokonaisuuksittain opettaminen voi vaatia oppiainerajoja rikkovaa yhteistyötä muiden aineenopettajien kanssa. Oppiainekokonaisuuksittain opettamista toteutettiin Tampereen ryhmissä projektiluonteisesti ja yhteistoiminnallisessa hengessä, jolloin dialogisuus ja matkan varrella tehtävä reflektio sekä rakentavan arvioinnin ja palautteen saamisen merkitys näyttäytyivät olennaisina tekijöinä onnistuneessa toiminnassa. Onnistuakseen toiminta vaati koko opetushenkilöstön kesken tehtävää ennakkosuunnittelua sekä opiskelijoiden sitouttamista ja sitoutumista opetuskokonaisuuksiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste