Opiskelijoita luonnonvara-alalle : Ylä-Savon ammattiopiston luonnonvara-alan markkinoinnin tarkastelua
Jauhiainen, Minna (2013)
Jauhiainen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli Ylä-Savon ammattiopiston luonnonvara-alan koulutuksen markkinoinnin kohdentaminen niin, että se tavoittaisi mahdollisimman paljon alalle aikovia opiskelijoita. Markkinoinnin tehtävä on löytää kanavat, joiden kautta opiskelijoiden saatavuus olisi potentiaalisin. Nuorten koulutusvalintoihin vaikuttavia seikkoja sekä tehokkaita ilmoitus- ja mainoskanavia pyrittiin selvittämään kyselytutkimuksen avulla. Kyselyyn vastasi 333 luonnonvara-alalla opiskelevaa tai opiskelijaksi hakevaa vastaajaa. Suuren vastausmäärän valossa tuloksia voidaan pitää varsin luotettavina.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Internetillä on erittäin suuri merkitys nuorille koulutusta koskevana tiedonlähteenä. Lähes kaikki vastaajat olivat käyneet ammattiopiston kotisivuilla. Myös sosiaalisen median sivusto Facebook on todella suosittu ja noin 84 % vastaajista käyttää sitä usein. Messuilla ja tapahtumilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä koulutusvalintojen suhteen. Lehdistä eniten huomiota saaneita ilmoituslehtiä olivat paikalliset sanomalehdet. Ammattilehdistä Hippos – lehteä luki lähes 70 % hevosalan vastaajista. Yläkoulun oppilaanohjauksen merkitys oli varsin vähäinen, lähes puolet vastaajista ilmoitti saaneensa oppilaanohjauksesta vain vähän tietoa Ylä-Savon ammattiopiston luonnonvara-alan koulutuksista. Perinteisellä painetulla ammatinvalinnanoppaalla ei ole juurikaan merkitystä, kun nuoret etsivät tietoa opiskelumahdollisuuksista.
Koulutusyksiköiden kannattaa lisätä avoimutta ympäristöön. Oppilaitokset saivat kiitosta hyvistä ja nykyaikaisista tiloista sekä pätevästä opetuksesta. Tutustumiskäynnit oppilaitoksiin olivat tehneet vastaajiin hyvän vaikutuksen. Facebookia kannattaa käyttää markkinointi- ja tiedotuskanavana. Facebookiin on helppo lisätä kuvia ja sisältöä. Koulutusyksiköiden markkinoinnissa on muistettava, että suurin kohderyhmä ovat peruskoulunsa päättävät nuoret. Nuoret ovat kiinnostuneita osittain eri asioista kuin aikuiset. Viihteellisyydellä ja hauskuudella on sijansa silloin, kun halutaan herättää nuorten mielenkiinto. Kolme opiskeluvuotta ohjaa nuoren vähitellen ammattilaisuuteen ja aikuisuutta kohti. Koulutusyksiköiden monipuolinen esillä olo ja avoimuus omalla alueella on merkittävä osa koulutusyksiköiden markkinointia.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Internetillä on erittäin suuri merkitys nuorille koulutusta koskevana tiedonlähteenä. Lähes kaikki vastaajat olivat käyneet ammattiopiston kotisivuilla. Myös sosiaalisen median sivusto Facebook on todella suosittu ja noin 84 % vastaajista käyttää sitä usein. Messuilla ja tapahtumilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä koulutusvalintojen suhteen. Lehdistä eniten huomiota saaneita ilmoituslehtiä olivat paikalliset sanomalehdet. Ammattilehdistä Hippos – lehteä luki lähes 70 % hevosalan vastaajista. Yläkoulun oppilaanohjauksen merkitys oli varsin vähäinen, lähes puolet vastaajista ilmoitti saaneensa oppilaanohjauksesta vain vähän tietoa Ylä-Savon ammattiopiston luonnonvara-alan koulutuksista. Perinteisellä painetulla ammatinvalinnanoppaalla ei ole juurikaan merkitystä, kun nuoret etsivät tietoa opiskelumahdollisuuksista.
Koulutusyksiköiden kannattaa lisätä avoimutta ympäristöön. Oppilaitokset saivat kiitosta hyvistä ja nykyaikaisista tiloista sekä pätevästä opetuksesta. Tutustumiskäynnit oppilaitoksiin olivat tehneet vastaajiin hyvän vaikutuksen. Facebookia kannattaa käyttää markkinointi- ja tiedotuskanavana. Facebookiin on helppo lisätä kuvia ja sisältöä. Koulutusyksiköiden markkinoinnissa on muistettava, että suurin kohderyhmä ovat peruskoulunsa päättävät nuoret. Nuoret ovat kiinnostuneita osittain eri asioista kuin aikuiset. Viihteellisyydellä ja hauskuudella on sijansa silloin, kun halutaan herättää nuorten mielenkiinto. Kolme opiskeluvuotta ohjaa nuoren vähitellen ammattilaisuuteen ja aikuisuutta kohti. Koulutusyksiköiden monipuolinen esillä olo ja avoimuus omalla alueella on merkittävä osa koulutusyksiköiden markkinointia.