TYÖVOIMAN PALVELUKESKUS REITIN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KOKEMUKSET YHTEISTYÖSTÄ JA OHJAUSTOIMENPITEISTÄ
Helmi, Petri (2013)
Helmi, Petri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811238
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitän Mikkelissä toimivan Työvoiman palvelukeskus Reitin yhteistyökumppanei-den työkokemuksia ja ohjaustilanteen onnistumista asiakasprosessin aikana. Opinnäytetyön kohderyh-mänä ovat Mikkelin sosiaalitoimen, Mikkelin TE- keskuksen sekä Esedun ammattioppilaitoksen työnteki-jät. Haastatteluun osallistuneet henkilöt ovat olleet ohjaamassa asiakkaita Reittiin ja sen palveluihin use-an vuoden ajan. Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista tutkimustapaa. Haastattelut analysoin sisäl-lön analyysin avulla.
Haastattelussa oli tarkoitus haastatella kuutta henkilöä, lopulta haastatteluun osallistui viisi henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tehtiin marraskuun 2012 ja tammikuun 2013 välisenä aika. Haastateltavien vastauksista kävi ilmi, että Reitin palvelut on parhaiten hahmotettu ohja-usprosessin aikana. Reitin toiminta sekä yhteistyön sujuminen koettiin yleisesti ottaen myönteisenä. Pe-rusteena tälle pidettiin joustavaa ja moniammatillista työotetta. Ohjaustilanne kaipasi asiakaskriteerien osalta täsmennystä, mutta tiedonvaihto työntekijöiden välillä koettiin riittäväksi. Ohjaajan vuorovaiku-tustaitoja pidettiin asiakkaan elämänhallintaa ja tukemista edistävistä tekijöistä merkittävimpinä. Verkos-tojen käyttö yhteistyön aikana koettiin hyödylliseksi, mutta niiden käyttämisessä tulisi ottaa huomioon asiakkaan yksilöllinen huomioiminen.
Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä Työvoiman palvelukeskus Reitin toiminnan kehittämiselle. Työn tuloksia pystyy hyödyntämään asiakkaan ja työntekijöiden tiedonvaihdon osalta. Pitkäaikaistyöttömyys sekä nuorisotyöttömyys ovat tämän hetken ja tulevaisuuden haasteita. Näkisin, että opinnäytetyö antaa myös vinkkejä näiden ongelmien ratkaisuun.
Haastattelussa oli tarkoitus haastatella kuutta henkilöä, lopulta haastatteluun osallistui viisi henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut tehtiin marraskuun 2012 ja tammikuun 2013 välisenä aika. Haastateltavien vastauksista kävi ilmi, että Reitin palvelut on parhaiten hahmotettu ohja-usprosessin aikana. Reitin toiminta sekä yhteistyön sujuminen koettiin yleisesti ottaen myönteisenä. Pe-rusteena tälle pidettiin joustavaa ja moniammatillista työotetta. Ohjaustilanne kaipasi asiakaskriteerien osalta täsmennystä, mutta tiedonvaihto työntekijöiden välillä koettiin riittäväksi. Ohjaajan vuorovaiku-tustaitoja pidettiin asiakkaan elämänhallintaa ja tukemista edistävistä tekijöistä merkittävimpinä. Verkos-tojen käyttö yhteistyön aikana koettiin hyödylliseksi, mutta niiden käyttämisessä tulisi ottaa huomioon asiakkaan yksilöllinen huomioiminen.
Opinnäytetyön tuloksista on hyötyä Työvoiman palvelukeskus Reitin toiminnan kehittämiselle. Työn tuloksia pystyy hyödyntämään asiakkaan ja työntekijöiden tiedonvaihdon osalta. Pitkäaikaistyöttömyys sekä nuorisotyöttömyys ovat tämän hetken ja tulevaisuuden haasteita. Näkisin, että opinnäytetyö antaa myös vinkkejä näiden ongelmien ratkaisuun.