Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Käyttäjäkokemus päätöksenteon tukena ja asiakasymmärryksen rakentajana : Ennaltaehkäisevän Nopsa – toimintamallin arviointi ja kehittäminen
Siikaluoma, Tiina (2013)
Siikaluoma, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011739
Tiivistelmä
Aikaisempien tutkimusten mukaan asiakkaan käyttäjäkokemusta on hyödynnetty päätöksenteossa ja kehittämistyössä vähän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ja kehittää Valkeakosken ennaltaehkäisevää Nopsa – toimintamallia vanhempien käyttäjäkokemuksista lähtien. Työntekijät ja johto vertasivat kokemuksiaan vanhempien teemoiteltuihin käyttäjäkokemuksiin Nopsa -toiminnan tarjoamasta tuesta ja tuen mahdollisuuksista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten käyttäjäkokemusta voidaan hyödyntää päätöksenteon tukena ja osana ennaltaehkäisevän lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuuden ja asiakasymmärryksen rakentumista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu käyttäjälähtöisyyden ja asiakasymmärryksen teoriasta.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisen Bikva – arvioinnin kolmessa vaiheessa: 1) Nopsa –verkostoneuvottelussa asioineiden vanhempien yksilöhaastattelut (n=3), 2) työntekijöiden ryhmähaastattelu (n=6), 3) ja johtajien ryhmähaastattelu (n=4). Tutkimuskysymykset ohjasivat aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tuloksista koostettiin erityisiä huomioita ja kehittämisehdotuksia. Teemoittelujen kautta esiin nousivat seuraavat Nopsa – toimintamallin tärkeät sisällöt: Monialainen verkostoneuvottelu ja palvelutarpeen arviointi, vanhempien ja eri tahojen yhteistyön sujuvuus, Nopsa –verkostoneuvottelu lapsen, nuoren ja kouluarjen tukena sekä palvelujen koordinointi. Parhaimmillaan yhteisellä palvelutarpeen arvioinnilla oli kuultu lapsen, nuoren ja vanhempien tuen tarpeet. Tämä oli luonut kokonaiskuvaa perheen asiassa ja estänyt päällekkäisiä tukitoimia. Tekemällä monialaisen Nopsa -verkostoneuvottelun kulkua edelleen tutuksi koulun toimijoille ja perheille, voidaan vaikuttaa muun muassa tuen oikea-aikaisuuteen, riittävyyteen ja yhteistyön sujuvuuteen.
Jo yksittäisistä käyttäjäkokemuksista saatua arviointitietoa voitiin johtaa Nopsa - toimintamallin päätöksenteon ja kehittämisen tueksi. Käyttäjäkokemuksen selvittäminen kollektiivisella ennaltaehkäisevän lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuuden tasolla tarvitsee ajallista panostusta perustyön lisänä. Palveluja koordinoimalla käyttäjälähtöistä arviointia on mahdollista toteuttaa jatkossakin.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisen Bikva – arvioinnin kolmessa vaiheessa: 1) Nopsa –verkostoneuvottelussa asioineiden vanhempien yksilöhaastattelut (n=3), 2) työntekijöiden ryhmähaastattelu (n=6), 3) ja johtajien ryhmähaastattelu (n=4). Tutkimuskysymykset ohjasivat aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tuloksista koostettiin erityisiä huomioita ja kehittämisehdotuksia. Teemoittelujen kautta esiin nousivat seuraavat Nopsa – toimintamallin tärkeät sisällöt: Monialainen verkostoneuvottelu ja palvelutarpeen arviointi, vanhempien ja eri tahojen yhteistyön sujuvuus, Nopsa –verkostoneuvottelu lapsen, nuoren ja kouluarjen tukena sekä palvelujen koordinointi. Parhaimmillaan yhteisellä palvelutarpeen arvioinnilla oli kuultu lapsen, nuoren ja vanhempien tuen tarpeet. Tämä oli luonut kokonaiskuvaa perheen asiassa ja estänyt päällekkäisiä tukitoimia. Tekemällä monialaisen Nopsa -verkostoneuvottelun kulkua edelleen tutuksi koulun toimijoille ja perheille, voidaan vaikuttaa muun muassa tuen oikea-aikaisuuteen, riittävyyteen ja yhteistyön sujuvuuteen.
Jo yksittäisistä käyttäjäkokemuksista saatua arviointitietoa voitiin johtaa Nopsa - toimintamallin päätöksenteon ja kehittämisen tueksi. Käyttäjäkokemuksen selvittäminen kollektiivisella ennaltaehkäisevän lasten, nuorten ja perheiden palvelukokonaisuuden tasolla tarvitsee ajallista panostusta perustyön lisänä. Palveluja koordinoimalla käyttäjälähtöistä arviointia on mahdollista toteuttaa jatkossakin.