Kummitoiminta Keniassa lastensuojelun näkökulmasta
Ristinen, Tiinu (2013)
Ristinen, Tiinu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053112169
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu työharjoittelu- ja vapaaehtoistyökokemuksiin Arap Moi Children’s Home:ssa
Nakurussa, Keniassa. Vapaaehtoistyöhön lähettävänä tahona ja organisoijana toimi Nakurun Lapset
ry. Vapaaehtoistyö sisälsi lastenkodilla työskentelyn sekä lastenkodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten,
heidän huoltajiensa ja opettajiensa haastattelut. Haastattelut toteutettiin vierailemalla kodeissa
ja kouluilla. Haastattelut olivat osa Suomen Ulkoministeriön rahoittamaa esiselvityshanketta,
jonka tarkoituksena oli selvittää lasten ja huoltajien tarpeita sekä muutoksia, joita kummiohjelmassa
on vuosien saatossa tapahtunut, ja kehittää kummiohjelmaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kansainvälisen kummitoiminnan roolia ja merkitystä kummitoimintaan
osallistuvien lasten näkökulmasta kenialaisessa kontekstissa. Tavoitteena oli selvittää
lastenkodin ulkopuolelle, perheisiin sijoitettujen lasten asemaa sekä selvittää kummitoiminnan
merkitystä lasten ja perheiden elämässä. Tavoitteena oli myös pohtia kummitoiminnan toimivuutta
sekä sitä, miten kansainvälinen kummitoiminta edistää lastensuojelulain ja lastenoikeuksien toteutumista
Keniassa.
Nakurun Lapset ry:n esiselvitynhankkeeseen tehdyt haastattelut ovat opinnäytetyön aineisto. Aineiston
keruumenetelmänä on käytetty myös osallistuvaa havainnointia. Aineiston analyysimenetelmänä
on käytetty aineistolähtöistä teemoittelua. Teemoiksi nousivat perhe ja koti, koulu, asuinolot
sekä lapsen ääni. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja määrällisenä.
Tutkimuksessa nousi esille kummitoiminnan tärkeys ruohonjuuritason kehitysyhteistyön muotona ja
suorana kontaktina kummin ja kummilapsen välillä. Kansainvälinen kummitoiminta edisti Kenian
lastensuojelulain sekä lapsen oikeuksien sopimuksen toteutumista esimerkiksi lapsen oikeutena
kotiin, koulutukseen tai suojeluun väkivallalta. Kummitoiminnassa oleville lapsille ja perheille tuki oli
elintärkeä. Tuki ei ollut pelkästään taloudellista, vaan lapset ja perheet saivat myös henkistä tukea ja
ohjausta. Huomionarvoista oli myös kummitointaan osallistuvien lasten keskinäinen epätasa-arvo
suhteessa koulutukseen, perheen taloudelliseen tilanteeseen tai asuinympäristöön.
Nakurussa, Keniassa. Vapaaehtoistyöhön lähettävänä tahona ja organisoijana toimi Nakurun Lapset
ry. Vapaaehtoistyö sisälsi lastenkodilla työskentelyn sekä lastenkodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten,
heidän huoltajiensa ja opettajiensa haastattelut. Haastattelut toteutettiin vierailemalla kodeissa
ja kouluilla. Haastattelut olivat osa Suomen Ulkoministeriön rahoittamaa esiselvityshanketta,
jonka tarkoituksena oli selvittää lasten ja huoltajien tarpeita sekä muutoksia, joita kummiohjelmassa
on vuosien saatossa tapahtunut, ja kehittää kummiohjelmaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kansainvälisen kummitoiminnan roolia ja merkitystä kummitoimintaan
osallistuvien lasten näkökulmasta kenialaisessa kontekstissa. Tavoitteena oli selvittää
lastenkodin ulkopuolelle, perheisiin sijoitettujen lasten asemaa sekä selvittää kummitoiminnan
merkitystä lasten ja perheiden elämässä. Tavoitteena oli myös pohtia kummitoiminnan toimivuutta
sekä sitä, miten kansainvälinen kummitoiminta edistää lastensuojelulain ja lastenoikeuksien toteutumista
Keniassa.
Nakurun Lapset ry:n esiselvitynhankkeeseen tehdyt haastattelut ovat opinnäytetyön aineisto. Aineiston
keruumenetelmänä on käytetty myös osallistuvaa havainnointia. Aineiston analyysimenetelmänä
on käytetty aineistolähtöistä teemoittelua. Teemoiksi nousivat perhe ja koti, koulu, asuinolot
sekä lapsen ääni. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja määrällisenä.
Tutkimuksessa nousi esille kummitoiminnan tärkeys ruohonjuuritason kehitysyhteistyön muotona ja
suorana kontaktina kummin ja kummilapsen välillä. Kansainvälinen kummitoiminta edisti Kenian
lastensuojelulain sekä lapsen oikeuksien sopimuksen toteutumista esimerkiksi lapsen oikeutena
kotiin, koulutukseen tai suojeluun väkivallalta. Kummitoiminnassa oleville lapsille ja perheille tuki oli
elintärkeä. Tuki ei ollut pelkästään taloudellista, vaan lapset ja perheet saivat myös henkistä tukea ja
ohjausta. Huomionarvoista oli myös kummitointaan osallistuvien lasten keskinäinen epätasa-arvo
suhteessa koulutukseen, perheen taloudelliseen tilanteeseen tai asuinympäristöön.