Kaukametsän asiakashallinnan kehittäminen ja hyödyntäminen markkinoinnissa
Karppinen, Juho; Palos, Vesa (2021)
Karppinen, Juho
Palos, Vesa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123190631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123190631
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsän asiakashallintaan ja sen järjestelmän puuttumiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Kaukametsälle sopiva asiakashal-lintajärjestelmä heidän tarpeisiinsa nähden, mikä auttaa hiljaisen tiedon leviämisessä organisaation sisällä myös tuleville työntekijöille.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi asiakashallintajärjestelmän käyttötarkoituksia asiakashallinnan, markkinoinnin ja segmentoinnin näkökulmista. Työssä tarkastellaan asiakashallintajärjestelmän käyttöönoton eri vaiheita pilottiprojektista kansainväliseen käyttöönottoon. Lisäksi työssä vertaillaan kolmea eri asiakashallintajärjestelmää ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseen soveltuvuudelta. Asiakashallintajärjestelmien tietoturvallisuus- ja GDPR-lait on myös otettu huomioon. Opinnäytetyössä pyritään lisäksi löytämään vaihtoehtoja markkinoinnin tehostamiseen ja palveluiden eriyttämiseen eri asiakassegmenteille Kongressi- ja kulttuurikeskuksella käytössä olevilla, käytännössä mitättömillä markkinoinnin resursseilla.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä ja tavoitteena oli löytää sopiva asiakashallintajärjestelmä Kaukametsän käyttötarkoituksiin nähden. Työn aikana kartoitettiin Kaukametsän asiakashallinnan nykytila haastattelun avulla, mikä auttoi sopivan järjestelmän ehdottamista. Tietoa saatiin myös aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, internetistä, sekä Kaukametsän omista esitteistä ja matkailuun tarkoitetuista oppaista.
Opinnäytetyössä myös käydään läpi kokous- ja kongressipalveluiden markkinointia eri keinoin, joten jos toimeksiantaja ei päädy käyttämään mitään ehdotetuista asiakashallintajärjestelmistä, on työstä hyötyä markkinoinnin suhteen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi asiakashallintajärjestelmän käyttötarkoituksia asiakashallinnan, markkinoinnin ja segmentoinnin näkökulmista. Työssä tarkastellaan asiakashallintajärjestelmän käyttöönoton eri vaiheita pilottiprojektista kansainväliseen käyttöönottoon. Lisäksi työssä vertaillaan kolmea eri asiakashallintajärjestelmää ominaisuuksiltaan ja käyttötarkoitukseen soveltuvuudelta. Asiakashallintajärjestelmien tietoturvallisuus- ja GDPR-lait on myös otettu huomioon. Opinnäytetyössä pyritään lisäksi löytämään vaihtoehtoja markkinoinnin tehostamiseen ja palveluiden eriyttämiseen eri asiakassegmenteille Kongressi- ja kulttuurikeskuksella käytössä olevilla, käytännössä mitättömillä markkinoinnin resursseilla.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistehtävänä ja tavoitteena oli löytää sopiva asiakashallintajärjestelmä Kaukametsän käyttötarkoituksiin nähden. Työn aikana kartoitettiin Kaukametsän asiakashallinnan nykytila haastattelun avulla, mikä auttoi sopivan järjestelmän ehdottamista. Tietoa saatiin myös aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, internetistä, sekä Kaukametsän omista esitteistä ja matkailuun tarkoitetuista oppaista.
Opinnäytetyössä myös käydään läpi kokous- ja kongressipalveluiden markkinointia eri keinoin, joten jos toimeksiantaja ei päädy käyttämään mitään ehdotetuista asiakashallintajärjestelmistä, on työstä hyötyä markkinoinnin suhteen.
