Palvelutarjooman suunnittelu, palveluiden tuotteistaminen ja palveluprosessien muodostaminen ProVerkosto osk:lle
Ilveskoski, Päivi (2013)
Ilveskoski, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412781
Tiivistelmä
Uusien osuuskuntien määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2001 lähtien, näistä useimmat ovat työosuuskuntia, joiden toiminta perustuu jäsenten osaamiseen. Osuuskuntien tulisikin hyödyntää jäsenistönsä osaamista, sillä organisaation osaamispääoma on merkittävä kilpailutekijä markkinoilla. ProVerkosto osk on toiminut 3 vuotta ja jäseniä on tällä hetkellä 17.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella jäsenistön osaamiseen perustuva palvelutarjooma, tuotteistaa palvelut ja muodostaa palveluprosessit ProVerkosto osk:lle.
Työssä sovellettiin lähestymistapana konstruktiivista tutkimusotetta, jolloin käytännön ongelmaan innovoitiin ratkaisu. Palvelutarjooman suunnittelussa ja tuotteistusprosessissa käytettiin osaamiskartoitusta, innovointia, benchlearning- ja benchmarking-menetelmiä, business model canvas –menetelmää ja blueprint-menetelmää.
Kehittäminen tehtiin tiimityönä opinnäytetyön tekijän ja osuuskunnan jäsenistön kanssa. Kehittämistyössä testattiin samalla tähän työhön kehitettyä tuotteistusprosessia. Yhteisöllinen prosessimainen työstäminen oli toimintaan sitouttavaa ja lisäsi liiketoiminnallista ajattelua sekä yhteistä kieltä.
Työn aikana muodostettiin tavoitteellinen palvelutarjooma, josta tuotteistettiin kolme palvelua. Näille palvelutuotteille tehtiin palveluprosessikuvaukset. Palvelutuotteet ovat periaatteessa valmiita markkinoille ja niiden myynti on mahdollista aloittaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella jäsenistön osaamiseen perustuva palvelutarjooma, tuotteistaa palvelut ja muodostaa palveluprosessit ProVerkosto osk:lle.
Työssä sovellettiin lähestymistapana konstruktiivista tutkimusotetta, jolloin käytännön ongelmaan innovoitiin ratkaisu. Palvelutarjooman suunnittelussa ja tuotteistusprosessissa käytettiin osaamiskartoitusta, innovointia, benchlearning- ja benchmarking-menetelmiä, business model canvas –menetelmää ja blueprint-menetelmää.
Kehittäminen tehtiin tiimityönä opinnäytetyön tekijän ja osuuskunnan jäsenistön kanssa. Kehittämistyössä testattiin samalla tähän työhön kehitettyä tuotteistusprosessia. Yhteisöllinen prosessimainen työstäminen oli toimintaan sitouttavaa ja lisäsi liiketoiminnallista ajattelua sekä yhteistä kieltä.
Työn aikana muodostettiin tavoitteellinen palvelutarjooma, josta tuotteistettiin kolme palvelua. Näille palvelutuotteille tehtiin palveluprosessikuvaukset. Palvelutuotteet ovat periaatteessa valmiita markkinoille ja niiden myynti on mahdollista aloittaa.