Ohjeistus vanhusten tehostetun palveluasumisen kilpailuttamisessa käytettävien arviointiperusteiden laadintaan
Siitari, Elina (2013)
Siitari, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää SOTE-palvelujen kilpailuttamisessa käytettävien arviointiperusteiden laadinnassa edellytettävää normistoa. Oikeusdogmatiikan keinoin tutkittiin hankintalain sisältöä, sekä SOTE-palvelujen laatua ohjaavia kansallisia suosituksia.
Yhteistyössä Luvian perusturvatoimen kanssa pohdittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tunnistettavuutta SOTE- palvelun hinnan ja laadun lähtökohdista. Luvian perusturvatoimi valmistautuu vanhusten tehostetun palveluasumisen kilpailuttamiseen, ja tarjoajan kelpoisuudelle asetettavien vaatimusten ohella arviointiperusteiden laatiminen oli ajankohtaista. Työn teoriaosuuden pohjalta kunta sai eväitä tarkoituksenmukaisten arviointikriteerien laadintaan.
Julkinen hankinta on hankintayksikön suorittama hankinta, joka rahoitetaan pääasiassa julkisilla varoilla. Hankintalaki sanelee ohjeet hankintamenettelyn suhteen, mutta jättää hankinnan sisällön määrittelyn pitkälti hankintayksikön tehtäväksi. Lain pyrkimyksenä on edistää mahdollisimman taloudellisten ja tarkoituksenmukaisten hankintojen tekemistä.
SOTE-hankintojen suhteen lainsäädäntö on asettanut reunaehtoja palvelun laadullisen sisällön tarkastelulle, jotka jo itsessään muodostavat vähimmäisvaatimuksia hankinnalle. Arviointiperusteiden laatimisella hankintayksikkö kiinnittää huomiotaan palvelun laadun edistämiseen. Hinta ja laatu ovat tiukasti kytkeytyneitä toisiinsa kun tavoitellaan julkisten varojen tehokasta käyttöä.
Luvian perusturvatoimi laati tarjoajaan kohdistuvia perusehtoja asiakaslähtöisesti SOTE-hankinnoille olennaisella tavalla. Työryhmä hyödynsi hankinnan kannalta tarkoituksenmukaisten kriteerien laadinnassa hankintalakia luovasti. Työryhmän työskentelyn jatkuessa edelleen tämän opinnäytetyön valmistuttua, ei arviointiperusteiden kokonaisuutta työssä raportoida.
Yhteistyössä Luvian perusturvatoimen kanssa pohdittiin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tunnistettavuutta SOTE- palvelun hinnan ja laadun lähtökohdista. Luvian perusturvatoimi valmistautuu vanhusten tehostetun palveluasumisen kilpailuttamiseen, ja tarjoajan kelpoisuudelle asetettavien vaatimusten ohella arviointiperusteiden laatiminen oli ajankohtaista. Työn teoriaosuuden pohjalta kunta sai eväitä tarkoituksenmukaisten arviointikriteerien laadintaan.
Julkinen hankinta on hankintayksikön suorittama hankinta, joka rahoitetaan pääasiassa julkisilla varoilla. Hankintalaki sanelee ohjeet hankintamenettelyn suhteen, mutta jättää hankinnan sisällön määrittelyn pitkälti hankintayksikön tehtäväksi. Lain pyrkimyksenä on edistää mahdollisimman taloudellisten ja tarkoituksenmukaisten hankintojen tekemistä.
SOTE-hankintojen suhteen lainsäädäntö on asettanut reunaehtoja palvelun laadullisen sisällön tarkastelulle, jotka jo itsessään muodostavat vähimmäisvaatimuksia hankinnalle. Arviointiperusteiden laatimisella hankintayksikkö kiinnittää huomiotaan palvelun laadun edistämiseen. Hinta ja laatu ovat tiukasti kytkeytyneitä toisiinsa kun tavoitellaan julkisten varojen tehokasta käyttöä.
Luvian perusturvatoimi laati tarjoajaan kohdistuvia perusehtoja asiakaslähtöisesti SOTE-hankinnoille olennaisella tavalla. Työryhmä hyödynsi hankinnan kannalta tarkoituksenmukaisten kriteerien laadinnassa hankintalakia luovasti. Työryhmän työskentelyn jatkuessa edelleen tämän opinnäytetyön valmistuttua, ei arviointiperusteiden kokonaisuutta työssä raportoida.