Internet ja markkinointi siellä : näkökulmana kuluttajat ja yritykset
Matikka, Laura (2009)
Matikka, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella Internet-markkinointia ja –mainontaa kuluttajan sekä yrityksen näkökulmasta. Työn tarkoituksena on luoda selvä kuva Internet-markkinoinnista; sen historiasta, kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä. Työn tarkoituksena ei ole toimia oppaana Internet-markkinoinnissa, vaan selventää sen tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia sekä selvittää, miten kuluttajat kokevat Internetin ja sen aseman mainontamuotona.
Työ perustuu kirjallisuuteen ja kyselytutkimukseen. Kirjallisen osion on tarkoitus selventää lukijalle, mitä Internet-markkinointi on, mitä hyötyä siitä on kuluttajalle ja yritykselle ja miten se on muuttunut Suomessa parin viime vuoden aikana. Teorian on tarkoitus myös kertoa Internetin ja perinteisten markkinointikanavien kuten television, radion, sanomalehtien, aikakausilehtien ja suoramarkkinoinnin eroista.
Kyselytutkimuksella on pyritty selvittämään, miten kuluttajat kokevat Internetin ja mainonnan siellä. Kyselyn on tarkoitus tuoda työhön kuluttajanäkökulmaa ja sitoa se teoriaan. Tutkimuksen vastaukset on kerätty lähettämällä opiskelijoille kysely e-lomakkeella. Kysely lähetettiin 558:lle Hyvinkään Laurean opiskelijalle ja vastauksia tuli yhteensä 82 kappaletta. Työ koostuu kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimuksesta.
Tutkimustulokset kertovat, että kuluttajat käyttävät Internetiä pääasiallisesti viihteeseen ja erityisesti Facebookin ja muiden yhteisöjen käyttöön. Kuluttajille on tärkeintä Internet-sivuilla vierailtaessa tiedon helppo saatavuus. Televisio koetaan vielä tehokkaimmaksi mainontamuodoksi ja Internet seuraavaksi tehokkaimmaksi. Vaikka Internet onkin vahvistanut asemiaan mainontamuotona ja noussut kolmanneksi suosituimmaksi television ja sanomalehtien jälkeen Suomessa, ei se ainakaan vielä ole syrjäyttämässä perinteisiä mediakeinoja. Ne ovat vielä varteenotettava vaihtoehto Internetille. Yritysten tulee kuitenkin tiedostaa, että Internetistä tulee tulevaisuudessa yhä tärkeämpi mainontakanava, jonka merkitys tulee kasvamaan nykyisestä.
Työ perustuu kirjallisuuteen ja kyselytutkimukseen. Kirjallisen osion on tarkoitus selventää lukijalle, mitä Internet-markkinointi on, mitä hyötyä siitä on kuluttajalle ja yritykselle ja miten se on muuttunut Suomessa parin viime vuoden aikana. Teorian on tarkoitus myös kertoa Internetin ja perinteisten markkinointikanavien kuten television, radion, sanomalehtien, aikakausilehtien ja suoramarkkinoinnin eroista.
Kyselytutkimuksella on pyritty selvittämään, miten kuluttajat kokevat Internetin ja mainonnan siellä. Kyselyn on tarkoitus tuoda työhön kuluttajanäkökulmaa ja sitoa se teoriaan. Tutkimuksen vastaukset on kerätty lähettämällä opiskelijoille kysely e-lomakkeella. Kysely lähetettiin 558:lle Hyvinkään Laurean opiskelijalle ja vastauksia tuli yhteensä 82 kappaletta. Työ koostuu kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimuksesta.
Tutkimustulokset kertovat, että kuluttajat käyttävät Internetiä pääasiallisesti viihteeseen ja erityisesti Facebookin ja muiden yhteisöjen käyttöön. Kuluttajille on tärkeintä Internet-sivuilla vierailtaessa tiedon helppo saatavuus. Televisio koetaan vielä tehokkaimmaksi mainontamuodoksi ja Internet seuraavaksi tehokkaimmaksi. Vaikka Internet onkin vahvistanut asemiaan mainontamuotona ja noussut kolmanneksi suosituimmaksi television ja sanomalehtien jälkeen Suomessa, ei se ainakaan vielä ole syrjäyttämässä perinteisiä mediakeinoja. Ne ovat vielä varteenotettava vaihtoehto Internetille. Yritysten tulee kuitenkin tiedostaa, että Internetistä tulee tulevaisuudessa yhä tärkeämpi mainontakanava, jonka merkitys tulee kasvamaan nykyisestä.