Se mig, hör mig, hjälp mig! : Bemötandet av barn som utsatts för misshandel
Sjöberg, Emelie (2013)
Sjöberg, Emelie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113845
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä näkyväksi ja saada ymmärrys siitä, mitä lap-seen kohdistuva väkivalta on. Tavoitteena on myös auttaa ja tukea henkilökuntaa heidän työssään kun he kohtaavat vaikeita ja arkoja kysymyksiä lapseen kohdistuvaan väkival-taan liittyen. Keskeisiä kysymyksiä ovat: Miten kohdata lapsi, jonka epäilee joutuneen pahoinpidellyksi? Miltä hoidollinen kohtaaminen hoitohenkilökunnan ja lapsen välillä näyttäisi? Miten hoitaja kohtaa lapsen huoltajan ja ottaa puheeksi epäilynsä lapseen koh-distuneesta väkivallasta? Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on käytetty Joyce Travelbeen teoriaa ihmisten välisen hoivan näkökannasta. Travelbeen mukaan hoiva prosessi koostuu useammasta vaiheesta; hoitaja tulkitsee, tekee päätöksiä, toimii ja arvioi tekemänsä. Metodina on käytetty laadullista kirjallisuuskatsausta, jossa on analysoitu kahdeksaa tieteellistä artikkelia ja neljää käsikirjaa. Opinnäytetyön tuloksena nousi esille että turvallisuus, kommunikaatio, kliininen tutkimus ja yksilöllisyys ovat keskeisiä käsitteitä jotka vaikuttavat hoitosuhteeseen lapseen, jonka epäillään joutuneen väkivallan kohteeksi. Hoidollisessa kohtaamisessa nousee myös turvallisuus, kommunikaatio ja yk-silöllisyys esiin tekijöinä, jotka vaikuttavat molemminpuoliseen kohtaamiseen. Tämän lisäksi käsitteet kuten empatia ja kunnioituksen merkitys nousivat esille. Vanhempien kohtaamisessa korostettiin kommunikaation, turvallisuuden, yksilöllisyyden ja kunnioi-tuksen merkitystä.