PIKKUTRILLI-TYÖPAJA : Musiikin ryhmäimprovisaatiota alakoululaisille
Jylhä, Satu; Kauppala, Teresa (2013)
Jylhä, Satu
Kauppala, Teresa
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013757
Tiivistelmä
Suunnittelimme ja toteutimme opinnäytetyönämme kahden viikon mittaisen musiikin alkuopetukseen perehdyttävän projektin nimeltään PikkuTrilli. Projekti sai alkunsa peruskoulujen taide- ja taitoaineiden vähentämisuhkien vuoksi. PikkuTrilli toteutettiin Mäntykankaan peruskoulussa Kokkolassa keväällä 2011 ja se oli suunnattu oppilaille, joilla ei ollut aiempaa kokemusta musiikin harrastamisesta. PikkuTrillissä oli mahdollisuus osallistua yhteen musiikkiryhmään: piano-, harmonikka-, kitara- tai improvisaatioryhmään.
Teimme musiikin ryhmäpedagogiikkaan ja improvisaatioon keskittyvän taustaselvityksen sekä laadullisen toimintatutkimuksen. Selvitimme ryhmäpedagogiikan ja improvisaation määritelmiä ja käyttötapoja niin yleisesti kuin musiikin opetuksessa. Toiminta-tutkimuksemme tiedonkeruumenetelmänä käytimme oppilaiden teemahaastatteluja, luokanvalvojille ja oppilaiden vanhemmille suunnattuja lomakekyselyitä, muutamille musiikin ammattilaisille lähetettyjä sähköpostikyselyitä ja päiväkirjamerkintöjämme. Tuloksena syntyi uudenlainen PikkuTrilli -konsepti, jota voidaan monipuolisesti hyödyntää musiikin alkuopetuksessa ja musiikkikasvatuksessa, esimerkiksi yhtenä peruskoulujen iltapäiväkerhojen toteutusmuotona. Tämä osallistavaan toimintaan perustuva konsepti on muun muassa monikulttuurisen musiikkikasvatuksen väline tarjoten opettajille pedagogisia käyttö- ja virikemateriaaleja.
Tutkimuksen keskeisiä tuotoksia ovat 1) Improvisaatiopuu, joka ilmentää improvisaation käsitteet ja ainekset musiikin alkuopetuksessa, 2) monipuolinen ryhmäpedagogiikan työkalupakki sekä 3) yhteistoiminnalliset musiikin työskentelytavat. PikkuTrilli -työpajan tavoitteena oli saada lapset innostumaan musiikista ja aloittamaan harrastustoiminta, missä onnistuimme erinomaisesti. Tuloksista kävi ilmi lasten innokkuus musiikkiharrastusta kohtaan. Lasten positiivinen suhtautuminen projektiin peilautui ennen kaikkea toiminnan ilona. Oppilaita tuli paljon mukaan eikä keskeytyksiä tapahtunut. PikkuTrilli -työpajaa tulemme hyödyntämään opetustyössämme sitä monipuolisesti tarjoten ja käyttäen. Tutkimus antaa tulevaisuudessa hyvän lähtökohdan pidempiaikaiselle seurantatutkimukselle lasten ja nuorten musiikkiharrastuneisuudesta sekä osallistavasta musiikkikasvatustoiminnasta.
Teimme musiikin ryhmäpedagogiikkaan ja improvisaatioon keskittyvän taustaselvityksen sekä laadullisen toimintatutkimuksen. Selvitimme ryhmäpedagogiikan ja improvisaation määritelmiä ja käyttötapoja niin yleisesti kuin musiikin opetuksessa. Toiminta-tutkimuksemme tiedonkeruumenetelmänä käytimme oppilaiden teemahaastatteluja, luokanvalvojille ja oppilaiden vanhemmille suunnattuja lomakekyselyitä, muutamille musiikin ammattilaisille lähetettyjä sähköpostikyselyitä ja päiväkirjamerkintöjämme. Tuloksena syntyi uudenlainen PikkuTrilli -konsepti, jota voidaan monipuolisesti hyödyntää musiikin alkuopetuksessa ja musiikkikasvatuksessa, esimerkiksi yhtenä peruskoulujen iltapäiväkerhojen toteutusmuotona. Tämä osallistavaan toimintaan perustuva konsepti on muun muassa monikulttuurisen musiikkikasvatuksen väline tarjoten opettajille pedagogisia käyttö- ja virikemateriaaleja.
Tutkimuksen keskeisiä tuotoksia ovat 1) Improvisaatiopuu, joka ilmentää improvisaation käsitteet ja ainekset musiikin alkuopetuksessa, 2) monipuolinen ryhmäpedagogiikan työkalupakki sekä 3) yhteistoiminnalliset musiikin työskentelytavat. PikkuTrilli -työpajan tavoitteena oli saada lapset innostumaan musiikista ja aloittamaan harrastustoiminta, missä onnistuimme erinomaisesti. Tuloksista kävi ilmi lasten innokkuus musiikkiharrastusta kohtaan. Lasten positiivinen suhtautuminen projektiin peilautui ennen kaikkea toiminnan ilona. Oppilaita tuli paljon mukaan eikä keskeytyksiä tapahtunut. PikkuTrilli -työpajaa tulemme hyödyntämään opetustyössämme sitä monipuolisesti tarjoten ja käyttäen. Tutkimus antaa tulevaisuudessa hyvän lähtökohdan pidempiaikaiselle seurantatutkimukselle lasten ja nuorten musiikkiharrastuneisuudesta sekä osallistavasta musiikkikasvatustoiminnasta.