League of Legends -peli Riot Gamesin menestyksen takana : free-to-play-pelien ansaintalogiikka
Haapaniemi, Kaisa (2021)
Haapaniemi, Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201051066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201051066
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ilmaisten tietokonepelien ansaintalogiikkaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Riot Gamesin menestykseen johtaneita syitä, jotka
liittyvät yhtiön ilmaiseksi pelattavaan League of Legends -peliin. Tärkeää oli selvittää, millaisia markkinointikeinoja yhtiöllä on ja millaista ansaintamallia se käyttää. Näiden keinojen löydyttyä pystyttiin perustelemaan Riot Gamesin menestys ja suosio. Ilmaiseksi pelattavien videopelien ansaintakeinojen tutkiminen oli olennainen osa
opinnäytetyön teorian perustaa. Ensimmäisessä teorialuvussa aihetta käsitellään yleisestä
näkökulmasta. Toinen teorialuku keskittyy ainoastaan League of Legendsiin ja sen
ominaisuuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää niitä keinoja, joilla Riot Games on
suosionsa rakentanut. Tutkimuksen tärkein tulos eli se, miten Riot Games on menestynyt kilpailijoitaan paremmin, on yhtiön toteuttama ansaintamalli, joka on rakennettu pelaajien näkökulmasta houkuttelevaksi. Pelaajaystävällinen ansaintastrategia ei pakota pelaajaa maksamaan missään vaiheessa, vaan pelaaja ostaa tuotteita, koska hän haluaa; ei siksi, että pelin pelaaminen sitä vaatisi. The aim of this thesis was to take a look at the revenue generation model of free-to-play
computer games. The goal was to research the reasons that had led Riot Games to its great
success. These reasons were specifically related to the company’s free-to-play game
League of Legends. It was important to examine what marketing strategies the company
has and what kind of revenue generation model they use. After finding these strategies, it was possible to explain the success and popularity of Riot Games. A study of the revenue models of free-to-play games comprises an essential part of the theoretical framework of the thesis. In the first theoretical chapter, the subject is addressed
from a general perspective. The second theory chapter focuses solely on League of Legends and its features. The aim of the study was to find the means how Riot Games had built its popularity.
The most important result of the study was finding the reason why Riot Games had
succeeded better than its competitors, which is the revenue generation model they use. The
revenue model had been created to be attractive to players. The player-friendly revenue
strategy does not force gamers to use money on the game. The player only pays for products
they buy and is able to play the game without paying anything.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Riot Gamesin menestykseen johtaneita syitä, jotka
liittyvät yhtiön ilmaiseksi pelattavaan League of Legends -peliin. Tärkeää oli selvittää, millaisia markkinointikeinoja yhtiöllä on ja millaista ansaintamallia se käyttää. Näiden keinojen löydyttyä pystyttiin perustelemaan Riot Gamesin menestys ja suosio. Ilmaiseksi pelattavien videopelien ansaintakeinojen tutkiminen oli olennainen osa
opinnäytetyön teorian perustaa. Ensimmäisessä teorialuvussa aihetta käsitellään yleisestä
näkökulmasta. Toinen teorialuku keskittyy ainoastaan League of Legendsiin ja sen
ominaisuuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää niitä keinoja, joilla Riot Games on
suosionsa rakentanut. Tutkimuksen tärkein tulos eli se, miten Riot Games on menestynyt kilpailijoitaan paremmin, on yhtiön toteuttama ansaintamalli, joka on rakennettu pelaajien näkökulmasta houkuttelevaksi. Pelaajaystävällinen ansaintastrategia ei pakota pelaajaa maksamaan missään vaiheessa, vaan pelaaja ostaa tuotteita, koska hän haluaa; ei siksi, että pelin pelaaminen sitä vaatisi.
computer games. The goal was to research the reasons that had led Riot Games to its great
success. These reasons were specifically related to the company’s free-to-play game
League of Legends. It was important to examine what marketing strategies the company
has and what kind of revenue generation model they use. After finding these strategies, it was possible to explain the success and popularity of Riot Games. A study of the revenue models of free-to-play games comprises an essential part of the theoretical framework of the thesis. In the first theoretical chapter, the subject is addressed
from a general perspective. The second theory chapter focuses solely on League of Legends and its features. The aim of the study was to find the means how Riot Games had built its popularity.
The most important result of the study was finding the reason why Riot Games had
succeeded better than its competitors, which is the revenue generation model they use. The
revenue model had been created to be attractive to players. The player-friendly revenue
strategy does not force gamers to use money on the game. The player only pays for products
they buy and is able to play the game without paying anything.