Myyntilaskutusprosessin kehittäminen - Case Yritys X
Ripatti, Viveka (2013)
Ripatti, Viveka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811156
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntilaskutusprosessin kehittämistä kohdeorganisaatio Yritys X:ssä. Työssä on kuvattu kohdeorganisaation tämänhetkistä myyntilaskutusprosessia sekä etsitty niitä ongelmakohtia, joita tulisi kehittää tulevaisuudessa toiminnan automatisoinnin ja tehostamisen parantamiseksi. Työn tarkoituksena on kehittää organisaation kassanhallintaan sidoksissa olevaa prosessia sekä varmistaa käyttöpääoman riittävyys lyhytaikaisten saamisten kiertonopeutta kasvattamalla.
Opinnäytetyön apuna on käytetty teoriaa, jonka tarkoituksena on ollut pohjustaa käsiteltävää aihepiiriä sekä tarkentaa tutkittavaa kohdetta. Työssä käytetty teoria pohjautuu pitkälti talo-ushallinnon ja siihen liitoksissa olevan laskentatoimen teoriaan, jonka tarkoituksena on toimia viitekehyksenä työn muille osa-alueille. Tarve myyntilaskutusprosessin kehittämiselle on muodostunut tukipalvelujen laskutustiimin sisällä tapahtuneiden muutosten seurauksena sekä toiminnan nykyaikaistamisen ja automatisointitarpeen myötä.
Tämän aihealueen tiimoilta Yritys X:ssä on toteutettu tutkimus, jonka tarkoituksena on ollut selvittää niitä ongelmakohtia ja näkökulmia, joita tulisi kehittää myyntilaskutusprosessissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Valituiksi menetelmiksi muodostuivat haastattelut, joiden apuna käytettiin havainnointia ja dokumentteihin perustuvaa informaatiota. Haastatteluja toteutettiin kokonaisuudessaan viisi kappaletta, joista kaksi laskutustiimin työntekijöille, kaksi projektipäälliköiden esimiehille sekä yksi valitulle projek-tipäällikölle. Haastatteluista saadun aineiston perusteella tehtiin analysointi, jonka avulla saatiin tutkimuksen lopulliset johtopäätökset.
Opinnäytetyötä varten tehdystä tutkimuksesta ilmenee, että tietyillä myyntilaskutusprosessin osa-alueilla on selvästikin toiminnan tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, joita tulee kehittää. Nämä osa-alueet ovat sidoksissa sekä Yritys X:n tukipalvelujen laskutustiimin työntekijöihin, laskutuksesta vastaaviin projektipäälliköihin että heidän esimiehiinsä. Tärkeimpiä kehitysalueita myyntilaskutusprosessissa ovat laskutusaikataulun muokkaaminen, projektipäälliköiden lisäkoulutus laskua luotaessa, sähköisen arkistoinnin perustaminen sekä laskutuksen tekoa käsittelevä lisäkoulutus.
Työstä saadun informaation ja tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotus, jonka tarkoituksena on esittää yksittäisiä ratkaisuideoita myyntilaskutusprosessin kehittämiseksi. Tulevaisuudessa tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten ja käytännön toimien avulla voidaan vähentää myyntilaskutusprosessiin sidoksissa olevia kustannuksia, kehittää käyttöpääoman kiertonopeutta, lisätä kassavirran ja työn tasaisuutta sekä parantaa toiminnan ekologisuutta.
Opinnäytetyön apuna on käytetty teoriaa, jonka tarkoituksena on ollut pohjustaa käsiteltävää aihepiiriä sekä tarkentaa tutkittavaa kohdetta. Työssä käytetty teoria pohjautuu pitkälti talo-ushallinnon ja siihen liitoksissa olevan laskentatoimen teoriaan, jonka tarkoituksena on toimia viitekehyksenä työn muille osa-alueille. Tarve myyntilaskutusprosessin kehittämiselle on muodostunut tukipalvelujen laskutustiimin sisällä tapahtuneiden muutosten seurauksena sekä toiminnan nykyaikaistamisen ja automatisointitarpeen myötä.
Tämän aihealueen tiimoilta Yritys X:ssä on toteutettu tutkimus, jonka tarkoituksena on ollut selvittää niitä ongelmakohtia ja näkökulmia, joita tulisi kehittää myyntilaskutusprosessissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Valituiksi menetelmiksi muodostuivat haastattelut, joiden apuna käytettiin havainnointia ja dokumentteihin perustuvaa informaatiota. Haastatteluja toteutettiin kokonaisuudessaan viisi kappaletta, joista kaksi laskutustiimin työntekijöille, kaksi projektipäälliköiden esimiehille sekä yksi valitulle projek-tipäällikölle. Haastatteluista saadun aineiston perusteella tehtiin analysointi, jonka avulla saatiin tutkimuksen lopulliset johtopäätökset.
Opinnäytetyötä varten tehdystä tutkimuksesta ilmenee, että tietyillä myyntilaskutusprosessin osa-alueilla on selvästikin toiminnan tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, joita tulee kehittää. Nämä osa-alueet ovat sidoksissa sekä Yritys X:n tukipalvelujen laskutustiimin työntekijöihin, laskutuksesta vastaaviin projektipäälliköihin että heidän esimiehiinsä. Tärkeimpiä kehitysalueita myyntilaskutusprosessissa ovat laskutusaikataulun muokkaaminen, projektipäälliköiden lisäkoulutus laskua luotaessa, sähköisen arkistoinnin perustaminen sekä laskutuksen tekoa käsittelevä lisäkoulutus.
Työstä saadun informaation ja tulosten perusteella tehtiin kehitysehdotus, jonka tarkoituksena on esittää yksittäisiä ratkaisuideoita myyntilaskutusprosessin kehittämiseksi. Tulevaisuudessa tästä opinnäytetyöstä saatujen tulosten ja käytännön toimien avulla voidaan vähentää myyntilaskutusprosessiin sidoksissa olevia kustannuksia, kehittää käyttöpääoman kiertonopeutta, lisätä kassavirran ja työn tasaisuutta sekä parantaa toiminnan ekologisuutta.