Vallaton verkko : harjoitteita nettikiusaamisen ehkäisyyn 9−12-vuotiaille
Iho, Mirjami (2009)
Iho, Mirjami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147858
Tiivistelmä
Esittävän taiteen koulutusohjelman toiminnallisen opinnäytetyön teososa on Vallaton verkko -materiaali, joka tähtää nettikiusaamisen ehkäisemiseen 9–12-vuotiaiden parissa. Hankkeistettu opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Suomen suurimman lastensuojelujärjestön, suunnittelijoista koostuvan työryhmän kanssa.
Vallaton verkko -materiaalin tekemistä edelsi aiheeseen perehtyminen. Selvitettiin kohderyhmän nettikäyttäytymistä lukemalla aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Haastateltiin asiantuntijatyöryhmää: mediakasvatuksen asiantuntijaa, luokanopettajaa ja kasvatustieteilijöitä. Tutustuttiin kohderyhmän parissa suosittuihin verkkopalveluihin. Kun saatiin selville, että nettikiusaaminen ja koulukiusaaminen ovat usein kytköksissä toisiinsa, tutustuttiin laajemmin kiusaamiseen ilmiönä.
Tekijän käsikirjoittama Vallaton verkko -materiaali koostettiin draama- ja toiminnallisista harjoitteista. Koska teososa sijoittui soveltavan teatterin kentälle, opinnäytetyön raporttiosassa paneuduttiin soveltavan teatterin ja draaman käsitteisiin. Esiteltiin myös tekijän kokemuksia draamaprosessista ja draamatarinasta yhteisöissä. Harjoitteiden tavoitteiksi valikoitiin ryhmähengen vahvistaminen ja empatiakyvyn ja tunnetaitojen parantaminen.
Raporttiosassa havainnoitiin Vallaton verkko -harjoitteiden syntyprosessia: esiteltiin työn edistymistä tukenutta työryhmää, käsikirjoituksen ja harjoitteiden syntyä sekä saatua palautetta. Kerrottiin havaintoja siitä, kun materiaalia kokeiltiin espoolaisessa alakoulussa sekä aikuisista koostuvissa ryhmissä. Koska yksi osa hankkeistetun opinnäytetyön tekemistä oli sopimuksen laatiminen, kerrottiin tekijänoikeuksista sopimisen haasteista.
Tutkimuksista ilmenee, että yläkouluun siirryttäessä lasten nettikäyttäytyminen kokee suuren murroksen. Näin ollen todettiin, että 9–12-vuotiaille suunnattu materiaali on tarpeellinen. Ajankohtaisen nettikiusaamisen ehkäiseminen on tärkeää lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta. Oppimateriaali on vapaasti tilattavissa ja ladattavissa verkosta talvella 2010. Sitä suositellaan hyödynnettäväksi niin koulujen kuin vapaa-ajan kerhojenkin toiminnassa.
Vallaton verkko -materiaalin tekemistä edelsi aiheeseen perehtyminen. Selvitettiin kohderyhmän nettikäyttäytymistä lukemalla aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Haastateltiin asiantuntijatyöryhmää: mediakasvatuksen asiantuntijaa, luokanopettajaa ja kasvatustieteilijöitä. Tutustuttiin kohderyhmän parissa suosittuihin verkkopalveluihin. Kun saatiin selville, että nettikiusaaminen ja koulukiusaaminen ovat usein kytköksissä toisiinsa, tutustuttiin laajemmin kiusaamiseen ilmiönä.
Tekijän käsikirjoittama Vallaton verkko -materiaali koostettiin draama- ja toiminnallisista harjoitteista. Koska teososa sijoittui soveltavan teatterin kentälle, opinnäytetyön raporttiosassa paneuduttiin soveltavan teatterin ja draaman käsitteisiin. Esiteltiin myös tekijän kokemuksia draamaprosessista ja draamatarinasta yhteisöissä. Harjoitteiden tavoitteiksi valikoitiin ryhmähengen vahvistaminen ja empatiakyvyn ja tunnetaitojen parantaminen.
Raporttiosassa havainnoitiin Vallaton verkko -harjoitteiden syntyprosessia: esiteltiin työn edistymistä tukenutta työryhmää, käsikirjoituksen ja harjoitteiden syntyä sekä saatua palautetta. Kerrottiin havaintoja siitä, kun materiaalia kokeiltiin espoolaisessa alakoulussa sekä aikuisista koostuvissa ryhmissä. Koska yksi osa hankkeistetun opinnäytetyön tekemistä oli sopimuksen laatiminen, kerrottiin tekijänoikeuksista sopimisen haasteista.
Tutkimuksista ilmenee, että yläkouluun siirryttäessä lasten nettikäyttäytyminen kokee suuren murroksen. Näin ollen todettiin, että 9–12-vuotiaille suunnattu materiaali on tarpeellinen. Ajankohtaisen nettikiusaamisen ehkäiseminen on tärkeää lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta. Oppimateriaali on vapaasti tilattavissa ja ladattavissa verkosta talvella 2010. Sitä suositellaan hyödynnettäväksi niin koulujen kuin vapaa-ajan kerhojenkin toiminnassa.