Sähköinen tilitoimistoasiakkuus haltuun
Laine, Jarno (2013)
Laine, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081014654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081014654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimintaympäristö on tilitoimisto. Erityisesti keskitytään tilitoimistojen tarjoamiin sähköisiin taloushallintopalveluihin.
Työn tarkoituksena on kehittää tilitoimiston sähköisten palvelujen sisältöä ja laatua paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Nimenomaisena tapauksena käsitellään tilannetta, jossa tilitoimiston vanha asiakas ryhtyy sähköisen taloushallinnon palvelujen käyttäjäksi tai tilitoimistoon tulee kokonaan uusi asiakas, joka soveltaa sähköisiä palveluja.
Vaikka työ keskittyy yhteen nimenomaiseen prosessiin, ovat sen pohjalta tehdyt päätelmät ja analyysit päteviä myös muissa sähköisen taloushallinnon prosesseissa tilitoimistoissa ja tilitoimistojen asiakassuhteissa ylipäätään.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat liiketoiminnan perusteoriat arvoketjusta ja tavoitejohtamisesta. Näitä pääteorioita tukevat erilaiset aputeoriat, joista tärkeimmät liittyvät työn projektointiin, johtamiseen yleisesti sekä oppimiseen organisaatiossa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tärkeimmät mittarit ovat laadullisia. Kvalitatiivisten mittarien rinnalla on kuitenkin myös määrällisiä mittareita.
Johtopäätösten osalta merkittävimmiksi asioiksi nousivat työn pitkäjänteisyys, aloitusprosessin saumaton nivoutuminen jatkuvan asiakassuhteen säännölliseen palveluun ja palvelun sisällön jatkuva arviointi ja kehittäminen.
Opinnäytetyön toteuttamisen kanssa samaan aikaan on kohdeyrityksessä aloitettu laatutyö, joka pohjautuu työssä esiin nousseisiin asioihin ja teemoihin. Tätä laatutyötä jatketaan edelleen kohdeyrityksessä myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Työn tarkoituksena on kehittää tilitoimiston sähköisten palvelujen sisältöä ja laatua paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita vastaaviksi. Nimenomaisena tapauksena käsitellään tilannetta, jossa tilitoimiston vanha asiakas ryhtyy sähköisen taloushallinnon palvelujen käyttäjäksi tai tilitoimistoon tulee kokonaan uusi asiakas, joka soveltaa sähköisiä palveluja.
Vaikka työ keskittyy yhteen nimenomaiseen prosessiin, ovat sen pohjalta tehdyt päätelmät ja analyysit päteviä myös muissa sähköisen taloushallinnon prosesseissa tilitoimistoissa ja tilitoimistojen asiakassuhteissa ylipäätään.
Teoreettisen viitekehyksen muodostavat liiketoiminnan perusteoriat arvoketjusta ja tavoitejohtamisesta. Näitä pääteorioita tukevat erilaiset aputeoriat, joista tärkeimmät liittyvät työn projektointiin, johtamiseen yleisesti sekä oppimiseen organisaatiossa.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tärkeimmät mittarit ovat laadullisia. Kvalitatiivisten mittarien rinnalla on kuitenkin myös määrällisiä mittareita.
Johtopäätösten osalta merkittävimmiksi asioiksi nousivat työn pitkäjänteisyys, aloitusprosessin saumaton nivoutuminen jatkuvan asiakassuhteen säännölliseen palveluun ja palvelun sisällön jatkuva arviointi ja kehittäminen.
Opinnäytetyön toteuttamisen kanssa samaan aikaan on kohdeyrityksessä aloitettu laatutyö, joka pohjautuu työssä esiin nousseisiin asioihin ja teemoihin. Tätä laatutyötä jatketaan edelleen kohdeyrityksessä myös opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.