Metsävakuutus osana yksityisten metsänomistajien riskienhallintaa – Vakuutusyhtiön näkökulma
Siikaniemi, Satu (2013)
Siikaniemi, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312660
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia sitä, miksi suomalaiset yksityismetsänomistajat ovat vakuuttaneet metsäomaisuutensa niin heikosti. Vain alle puolet yksityismetsistä on vakuutettu. Koska metsävakuutuksissa on suuri kasvupotentiaali, on kysymyksen täytynyt kiinnostaa myös vakuutusyhtiöitä. Siksi asiaa lähdettiin tarkastelemaan vakuutusyhtiön näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Asiantuntijahaastateltavana oli Matti Roms, joka työskentelee myyntipäällikkönä maatila- ja metsäasiakkuuksien myynnin tuessa OP-Pohjolassa.
Tutkimustuloksista ei löytynyt yhtä suoraa vastausta tutkimuskysymykseen, mutta niistä voidaan kuitenkin tehdä luotettavia suuntavetoja. Suurin syy alhaiselle vakuuttamiselle on tiedonpuute. Metsän arvoa ei ymmärretä eikä tiedetä, tieto vakuutuksista on vähäistä ja vääristynyttä ja riskejä ei hahmoteta. Tämän vuoksi ei nähdä syytä vakuuttaa metsää.
Ongelmaa ei ole kuitenkaan yksinkertaista korjata. Pelkkä mainos ei riitä muuttamaan asenteita ja korjaamaan ennakkoluuloja. Keskustelemalla ja avaamalla korvaustapauksia ihmiset ymmärtävät paremmin metsävakuutuksen merkityksen. Juuri keskusteluyhteyden saaminen onkin haastavaa, etenkin, kun resurssit ovat aina rajalliset.
Tutkimuksessa selvisi myös, että vakuuttaminen on aina vilkkaimmillaan suurten myrskytuhojen jälkeen. OP-Pohjolan metsävakuutusmyynti kymmenkertaistui vuosien 2010 ja 2011 myrskyjen jälkeisinä kuukausina. Karkeasti voidaankin todeta, että myrsky on metsävakuutuksen paras mainos.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Asiantuntijahaastateltavana oli Matti Roms, joka työskentelee myyntipäällikkönä maatila- ja metsäasiakkuuksien myynnin tuessa OP-Pohjolassa.
Tutkimustuloksista ei löytynyt yhtä suoraa vastausta tutkimuskysymykseen, mutta niistä voidaan kuitenkin tehdä luotettavia suuntavetoja. Suurin syy alhaiselle vakuuttamiselle on tiedonpuute. Metsän arvoa ei ymmärretä eikä tiedetä, tieto vakuutuksista on vähäistä ja vääristynyttä ja riskejä ei hahmoteta. Tämän vuoksi ei nähdä syytä vakuuttaa metsää.
Ongelmaa ei ole kuitenkaan yksinkertaista korjata. Pelkkä mainos ei riitä muuttamaan asenteita ja korjaamaan ennakkoluuloja. Keskustelemalla ja avaamalla korvaustapauksia ihmiset ymmärtävät paremmin metsävakuutuksen merkityksen. Juuri keskusteluyhteyden saaminen onkin haastavaa, etenkin, kun resurssit ovat aina rajalliset.
Tutkimuksessa selvisi myös, että vakuuttaminen on aina vilkkaimmillaan suurten myrskytuhojen jälkeen. OP-Pohjolan metsävakuutusmyynti kymmenkertaistui vuosien 2010 ja 2011 myrskyjen jälkeisinä kuukausina. Karkeasti voidaankin todeta, että myrsky on metsävakuutuksen paras mainos.