Näytä suppeat kuvailutiedot

Vuoden 2010 Fin5-suunnistusviikon markkinoinnin kohdentaminen eri segmenteille

Lappalainen, Salla (2009)

dc.contributor.authorLappalainen, Salla
dc.date.accessioned2009-12-17T12:27:59Z
dc.date.available2009-12-17T12:27:59Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-200912178188
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/6393
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena oli vuonna 2010 järjestettävän Fin5-suunnistusviikon markkinointi. Suunnistusviikko järjestetään 12.–17. heinäkuuta Ruokolahdella ja Imatralla. Opinnäytetyön tavoitteena oli aiempien suunnistusviikkojen markkinointia tutkimalla selvittää, mitkä markkinointikeinot olisivat parhaat vuoden 2010 suunnistusviikon markkinoinnissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka suunnistusviikkoa voisi markkinoida tehokkaimmin eri segmenteille, ja onko markkinoinnin ajoitus ollut oikea. Tutkimus suoritettiin lähettämällä tutkimukseen valituille henkilöille sähköpostitse avoin kyselylomake. Teoriaosuudessa käsiteltiin tapahtumaa, tapahtuman luokitteluja ja tapahtuman ominaispiirteitä. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin monipuolisesti markkinointia, muun muassa markkinoinnin kilpailukeinoja sekä segmentoimista. Teoreettisen viitekehyksen lähteinä käytettiin pääasiassa alan kirjallisuutta. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin lähettämällä rajatulle kohderyhmälle sähköpostitse kyselylomake. Kyselylomake lähetettiin kuuden edellisvuoden suunnistusviikon markkinointivastaavalle. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä, joiden avulla pystyttiin osoittamaan vastaajien tietämys aiheesta. Tutkimuksessa saadun aineiston analysointimenetelminä käytettiin teemoittelua ja tyypittelyä. Tutkimuksessa selvisi, kuinka osallistujamarkkinoinnissa paljon käytetty seurapostitus ei välttämättä saavuta niitä tuloksia, joita siltä on odotettu. Seurapostitusten tehokkuuden arvioiminen ja lopputulos nähtiin ongelmallisena. Internetin merkitys osallistujamarkkinoinnissa nähtiin erittäin tärkeänä, kuten myös tapahtumamarkkinoinnin. Kuntosuunnistajat nähtiin myös merkittävänä segmenttinä.fi
dc.description.abstractThe subject of the study was the marketing of Fin5-orienteering week that is held in 2010. The orienteering week will be held from 12th to 17th July in Ruokolahti and Imatra. The objective of the study was to find out the best ways to market Fin5-orienteering week, by finding out how marketing has been done previously. The aim was to study how to market the orienteering week in a best way to different segments. The purpose was also to study whether the timing of marketing was right or not. This study was carried out by sending a questionnaire to selected people by e-mail. In the theoretical part of the study concepts and key terms involve an event,the definition of an event and the characteristics of an event. The theoretical part also includes wordy marketing, including marketing mix and segmentation.The information of the theoretical part was mainly gathered from literature. The study has an approach of a qualitative research. The study was carried out by sending a questionnaire including open questions to a selected group of people. The questionnaire was sent to people who had been responsible for the marketing of the previous orienteering weeks. The data was analyzed by theming and categorizing. The results of the study show that club mailing was not necessarily as effective way of marketing as expected. The evaluation and results of club mailing was seen problematic. The Internet and event marketing was seen important when marketing Fin5-orienteering week to participants. Fitness orienteering is also seen an important marketing segment.en
dc.language.isofin
dc.publisherSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleVuoden 2010 Fin5-suunnistusviikon markkinoinnin kohdentaminen eri segmenteillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1577
dc.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSaimaan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordFin5-suunnistusviikko
dc.subject.keywordmarkkinointi
dc.subject.keywordsegmentointi
dc.subject.keywordosallistujamarkkinointi
dc.subject.keywordkuntosuunnistus
dc.subject.degreeprogramfi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism|
dc.subject.disciplineMatkailun koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot