Nuorten kokemuksia työpaja Veeran verstaan toiminnasta : Täähän on tosi unelmapaikka, niinku lottovoitto
Inha, Satu (2013)
Inha, Satu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415508
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää yhteistyökumppanini työpaja Veeran verstaan käyneiden nuorten kokemuksia työpajan toiminnasta ja heidän kehittämisehdotuksiaan toimintaan liittyen. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää Veeran verstaan toimintaa nuorten kokemuksista saatavan tiedon avulla.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsittelen nuoruutta yhteiskunnan näkökulmasta sekä pajatoimintaa yleisesti keinona tukea nuorten siirtymistä koulutus- tai työelämään. Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyvän ammattikirjallisuuden avulla. Viitekehyksessä käsittelen myös Veeran verstaan tausta-ajatusta, erityisesti heidän käyttämiensä menetelmien, yhteisön sekä ohjauksen näkökulmasta. Näitä kolmea teemaa on laajennettu tutkimusten ja muun ammattikirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelin neljää pajanuorta heidän pajajaksonsa loppuvaiheessa. Aineiston analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että nuoret kokevat Veeran verstaan toiminnan pääsääntöisesti hyvänä. Toiminnassa korostuu mahdollisuus omaehtoiseen oppimiseen ilman arvioinnin ja arvostelun aiheuttamaa pakkoa. Vuorovaikutus pajalaisten kesken nähtiin merkittävänä vertaisuuden kokemusta vahvistavana tekijänä. Tuloksissa korostuu myös ohjaus ja erityisesti ohjaajien toiminnan korkea laatu. Nuoret kaipasivat pajalle kuitenkin yksilöohjaajaa, joka olisi tukenut heitä erityisesti pajajakson loppuvaiheessa tulevaisuutta suunniteltaessa.
Tuloksista voi tehdä sen johtopäätöksen, että pajan toiminta palvelee erityisesti niitä nuoria, joille nykyinen koulujärjestelmämme tarjoama oppimistapa ei syystä tai toisesta ole toimivin keino oppia. Tuloksissa ilmenevä ohjaajien merkittävä rooli kertoo siitä, että laadukkaaseen ohjaukseen ja ohjaajien oman työskentelyn reflektointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota jatkossakin kaikessa pajatoiminnassa. Yksilöohjaajan tarve on selkeä viesti rahoituksesta päättäville tahoille siitä, että pajatoimintaa rahoitettaessa on yksilöohjaukselle varattava resursseja.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsittelen nuoruutta yhteiskunnan näkökulmasta sekä pajatoimintaa yleisesti keinona tukea nuorten siirtymistä koulutus- tai työelämään. Tietoperusta on rakennettu aiheeseen liittyvän ammattikirjallisuuden avulla. Viitekehyksessä käsittelen myös Veeran verstaan tausta-ajatusta, erityisesti heidän käyttämiensä menetelmien, yhteisön sekä ohjauksen näkökulmasta. Näitä kolmea teemaa on laajennettu tutkimusten ja muun ammattikirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelin neljää pajanuorta heidän pajajaksonsa loppuvaiheessa. Aineiston analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että nuoret kokevat Veeran verstaan toiminnan pääsääntöisesti hyvänä. Toiminnassa korostuu mahdollisuus omaehtoiseen oppimiseen ilman arvioinnin ja arvostelun aiheuttamaa pakkoa. Vuorovaikutus pajalaisten kesken nähtiin merkittävänä vertaisuuden kokemusta vahvistavana tekijänä. Tuloksissa korostuu myös ohjaus ja erityisesti ohjaajien toiminnan korkea laatu. Nuoret kaipasivat pajalle kuitenkin yksilöohjaajaa, joka olisi tukenut heitä erityisesti pajajakson loppuvaiheessa tulevaisuutta suunniteltaessa.
Tuloksista voi tehdä sen johtopäätöksen, että pajan toiminta palvelee erityisesti niitä nuoria, joille nykyinen koulujärjestelmämme tarjoama oppimistapa ei syystä tai toisesta ole toimivin keino oppia. Tuloksissa ilmenevä ohjaajien merkittävä rooli kertoo siitä, että laadukkaaseen ohjaukseen ja ohjaajien oman työskentelyn reflektointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota jatkossakin kaikessa pajatoiminnassa. Yksilöohjaajan tarve on selkeä viesti rahoituksesta päättäville tahoille siitä, että pajatoimintaa rahoitettaessa on yksilöohjaukselle varattava resursseja.