Markkinointisuunnitelma : case: Oy Econtact Ab
Ahonen, Elisa (2013)
Ahonen, Elisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115743
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelman laatimista asiantuntijapalveluiden sekä business-to-business -kaupan näkökulmasta. Työ toteutetaan toimeksiantona asiantuntijapalveluita liike- ja yhteiskuntaelämälle tarjoavalle konsulttitoimistolle, Oy Econtact Ab:lle.
Työn tavoitteena on toteuttaa toimeksiantajalle tämän resurssit sekä toimialan erityispiirteet ja business-to-business -kaupan vaatimukset huomioonottava markkinointisuunnitelma kaudelle 2014. Työn lähtökohtana on toimeksiantajan markkinointiprosessin arviointi tarkastellen onnistumisia ja kehityskohteita sekä etsien vaihtoehtoisia toimintatapoja ja uusia ideoita. Lisäksi työn tarkoituksena on systematisoida ja selkeyttää toimeksiantajan markkinointiprosessia ja luoda pohja tulevien kausien suunnittelutyölle.
Työ jaetaan kahteen osioon: teoriaan ja toteutukseen. Teoriaosiossa käydään perusteellisesti läpi kaikki markkinoinnin suunnitteluun liittyvät vaiheet sekä markkinointisuunnitelman sisältö ottaen huomioon toimialan erityispiirteet sekä business-to-business -kaupan vaatimukset. Lisäksi avataan keskeiset käsitteet. Teoriaosiossa hyödynnetään aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä ja artikkeleita.
Työn toteutusosa puolestaan koostuu toimeksiantajalle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Suunnitelma etenee vaihe vaiheelta työn teoriaosiossa esitetyn markkinoinnin suunnitteluprosessin mukaisesti. Suunnitelman lopuksi arvioidaan projektin onnistumista. Suunnitelma syntyi tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa nojautuen työssä esitettyyn teoriapohjaan.
Projektin lopputuloksena on käyttökelpoinen, toimeksiantajan tarpeita vastaava markkinointisuunnitelma. Koska useimmat toimeksiantajan aikaisemmat markkinointiratkaisut ovat yhtiön koko ja resurssit huomioon ottaen onnistuneita ja tehokkaita, monien ratkaisujen kohdalla päätettiin jatkaa samalla linjalla. Mukaan poimittujen onnistumisten lisäksi markkinointisuunnitelmaan tuotiin uusia, toimeksiantajan markkinointia kehittäviä ja eteenpäin vieviä ideoita. Etenkin markkinointiviestintä ja siten toimeksiantajan näkyvyyden ja tunnettuuden lisääntyminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi.
Työn tavoitteena on toteuttaa toimeksiantajalle tämän resurssit sekä toimialan erityispiirteet ja business-to-business -kaupan vaatimukset huomioonottava markkinointisuunnitelma kaudelle 2014. Työn lähtökohtana on toimeksiantajan markkinointiprosessin arviointi tarkastellen onnistumisia ja kehityskohteita sekä etsien vaihtoehtoisia toimintatapoja ja uusia ideoita. Lisäksi työn tarkoituksena on systematisoida ja selkeyttää toimeksiantajan markkinointiprosessia ja luoda pohja tulevien kausien suunnittelutyölle.
Työ jaetaan kahteen osioon: teoriaan ja toteutukseen. Teoriaosiossa käydään perusteellisesti läpi kaikki markkinoinnin suunnitteluun liittyvät vaiheet sekä markkinointisuunnitelman sisältö ottaen huomioon toimialan erityispiirteet sekä business-to-business -kaupan vaatimukset. Lisäksi avataan keskeiset käsitteet. Teoriaosiossa hyödynnetään aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä ja artikkeleita.
Työn toteutusosa puolestaan koostuu toimeksiantajalle laaditusta markkinointisuunnitelmasta. Suunnitelma etenee vaihe vaiheelta työn teoriaosiossa esitetyn markkinoinnin suunnitteluprosessin mukaisesti. Suunnitelman lopuksi arvioidaan projektin onnistumista. Suunnitelma syntyi tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa nojautuen työssä esitettyyn teoriapohjaan.
Projektin lopputuloksena on käyttökelpoinen, toimeksiantajan tarpeita vastaava markkinointisuunnitelma. Koska useimmat toimeksiantajan aikaisemmat markkinointiratkaisut ovat yhtiön koko ja resurssit huomioon ottaen onnistuneita ja tehokkaita, monien ratkaisujen kohdalla päätettiin jatkaa samalla linjalla. Mukaan poimittujen onnistumisten lisäksi markkinointisuunnitelmaan tuotiin uusia, toimeksiantajan markkinointia kehittäviä ja eteenpäin vieviä ideoita. Etenkin markkinointiviestintä ja siten toimeksiantajan näkyvyyden ja tunnettuuden lisääntyminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi.