Systematic approach to develop a stringer coupling concept
Oittinen, Lauri (2013)
Oittinen, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215787
Tiivistelmä
Pituusjäykisteen vaihdos on tarkoitus tehdä Airbus A350 XWB-1000 osan 16 – 18 pohjakuoressa, mutta tämä tarkoittaa sitä, että konseptiliitoskappale tarvitaan kahden pituusjäyskisteen yhdistämiseen. Konseptin kehityksessä tarvitsee ottaa monia asioita huomioon, jotta kytkentä voidaan suorittaa systemaattisesti. Tästä syystä kehitys suoritettiin VDI 2221 standardin avulla.
Kahden pituusjäykisteen muutoksen paikka määritettiin sekä kahden pituusjäykisteen linjauksen poikkeama asetettiin konseptin kehitysvaiheessa, jotta konsepti pystyttiin määrittämään. Kytkimen tarkoitus on luoda erittäin paikallinen jäykistys siihen kohtaan, jossa pituusjäykisteiden muutos tapahtuu. Konsepteja kehitettiin monia, mutta kolme konseptia mallinnettiin ja lujuuslaskettiin käsin. Kaksi konseptia lujuuslaskettiin ja optimoitiin yksityiskohtaisen elementti-menetelmän avulla. Lujuuslaskennassa käytettiin Airbus työkaluja. Ainoastaan yksi kuormitustapaus on otettu huomioon laskennoissa koska laskennat ovat erittäin aikaa kuluttavaa.
Kehitetyt konseptit täyttävät niille asetetut määreet ja painonlisäys koneeseen on pieni. Konsepteja tarvitsee kehittää ja analysoida lisää ennen kuin niitä voidaan käyttää lentokoneessa, koska lentokone määräykset ja säädökset ovat erittäin monimutkaisia. Tutkitut konseptit ovat erittäin hyvä pohja tuleville tutkimuksille ja kehitysprojekteille, jotta pituusjäykiste vaihdos voidaan suorittaa Airbus A350XWB-1000 koneessa.
Kahden pituusjäykisteen muutoksen paikka määritettiin sekä kahden pituusjäykisteen linjauksen poikkeama asetettiin konseptin kehitysvaiheessa, jotta konsepti pystyttiin määrittämään. Kytkimen tarkoitus on luoda erittäin paikallinen jäykistys siihen kohtaan, jossa pituusjäykisteiden muutos tapahtuu. Konsepteja kehitettiin monia, mutta kolme konseptia mallinnettiin ja lujuuslaskettiin käsin. Kaksi konseptia lujuuslaskettiin ja optimoitiin yksityiskohtaisen elementti-menetelmän avulla. Lujuuslaskennassa käytettiin Airbus työkaluja. Ainoastaan yksi kuormitustapaus on otettu huomioon laskennoissa koska laskennat ovat erittäin aikaa kuluttavaa.
Kehitetyt konseptit täyttävät niille asetetut määreet ja painonlisäys koneeseen on pieni. Konsepteja tarvitsee kehittää ja analysoida lisää ennen kuin niitä voidaan käyttää lentokoneessa, koska lentokone määräykset ja säädökset ovat erittäin monimutkaisia. Tutkitut konseptit ovat erittäin hyvä pohja tuleville tutkimuksille ja kehitysprojekteille, jotta pituusjäykiste vaihdos voidaan suorittaa Airbus A350XWB-1000 koneessa.