"Sitä ei saa olla vaiti, jos kyse on lapsen edusta" : Varhaiskasvattajien näkökulmia lastensuojeluilmoituksista ja yhteistyöstä lasten-suojelun kanssa
Kaukola, Saila (2013)
Kaukola, Saila
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315822
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia varhaiskasvattajien näkökulmia lastensuojeluilmoituksista ja yhteistyöstä lastensuojelun kanssa Seinäjoella. Päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyö on tärkeää kummallekin osapuolelle, koska päivähoidosta tehdyt havainnot ovat äärimmäisen tärkeitä lastensuojelulle.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastatteluita. Haastattelin kolmesta päiväkodista yhteensä yhdeksän kasvatustyöhön osallistu-vaa päiväkodinopettajaa ja lastenhoitajaa. Tavoitteenani oli tutkia, miten päiväko-din henkilökunta kokee lastensuojeluilmoitukset, miten päiväkodin henkilökunta kokee yhteistyön lastensuojelun kanssa ja millaisia valmiuksia tutkittavat kokevat itsellään olevan lastensuojeluilmoituksen tekemiseen.
Tutkimustulosten mukaan lastensuojeluilmoituksien tekninen täyttäminen koettiin suhteellisen yksinkertaiseksi. Tilanteet kuitenkin koettiin usein vaikeiksi ja haastaviksi, koska kyse on muustakin kuin paperin täyttämisestä. Päiväkodeissa oli eroja siinä, kuka ilmoituksen tekee. Ilmoitusten määrät vaihtelivat. Päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyöhön ei oltu tyytyväisiä. Yhteistyön suurimpana haasteena koettiin olevan esimerkiksi vaitiolovelvollisuus ja resurssipula. Henkilökunta koki osaavansa tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta lastensuojelun prosessi saatettiin kokea vieraaksi. Suurin osa kaipasi lisää koulutusta lastensuojeluilmoituksista. Päiväkodin sisäinen tuki koettiin tärkeäksi, mutta ulkopuolista tukea lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on harvoin saatavilla.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastatteluita. Haastattelin kolmesta päiväkodista yhteensä yhdeksän kasvatustyöhön osallistu-vaa päiväkodinopettajaa ja lastenhoitajaa. Tavoitteenani oli tutkia, miten päiväko-din henkilökunta kokee lastensuojeluilmoitukset, miten päiväkodin henkilökunta kokee yhteistyön lastensuojelun kanssa ja millaisia valmiuksia tutkittavat kokevat itsellään olevan lastensuojeluilmoituksen tekemiseen.
Tutkimustulosten mukaan lastensuojeluilmoituksien tekninen täyttäminen koettiin suhteellisen yksinkertaiseksi. Tilanteet kuitenkin koettiin usein vaikeiksi ja haastaviksi, koska kyse on muustakin kuin paperin täyttämisestä. Päiväkodeissa oli eroja siinä, kuka ilmoituksen tekee. Ilmoitusten määrät vaihtelivat. Päivähoidon ja lastensuojelun yhteistyöhön ei oltu tyytyväisiä. Yhteistyön suurimpana haasteena koettiin olevan esimerkiksi vaitiolovelvollisuus ja resurssipula. Henkilökunta koki osaavansa tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta lastensuojelun prosessi saatettiin kokea vieraaksi. Suurin osa kaipasi lisää koulutusta lastensuojeluilmoituksista. Päiväkodin sisäinen tuki koettiin tärkeäksi, mutta ulkopuolista tukea lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on harvoin saatavilla.