Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hiuskosmetiikan ostopäätökseen vaikuttavat tekijät : case: Schwarzkopf Professional

Winter, Mirka; Haverinen, Maiju (2009)

 
Avaa tiedosto
Haverinen_Maiju_Winter_Mirka.pdf (224.9Kt)
Lataukset: 


Winter, Mirka
Haverinen, Maiju
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien hiuskosmetiikan ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyö tehtiin kampaamoalan maahantuojalle Schwarzkopf Professional Finlandille. Tutkimusmetodi oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytimme fokusryhmähaastattelua, jonka avulla opitaan ymmärtämään ihmisten käyttäytymistä ja saadaan tietoa kuluttajien näkökulmista tutkittavaan asiaan. Tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle uusia näkökulmia ja ideoita markkinoinnin kehittämiseen.

Opinnäytetyössä kuvataan tutkimuksen tausta, tavoitteet, teoreettinen viitekehys, tutkimuksen kulku ja tulokset sekä niiden pohdinta. Keskeisimmät käsitteet ovat kuluttaminen ja ostopäätöksen muodostaminen sekä siihen vaikuttavat tekijät. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu ihmisten ostokäyttäytymistä ohjaavien sisäisten ja ulkoisten tekijöiden, kuten asiantuntijoiden, mainonnan, hinnan, tottumusten ja tapojen, brändin, tuotepakkauksen, käytettävyyden ja eettisyyden vaikutuksia kuluttajien ostopäätökseen.

Kaksi fokusryhmähaastattelua pidettiin syyskuussa 2009. Haastatteluissa oli osallistujia yhteensä 15. Haastateltaviksi valittiin naisia iältään 20–40-vuotiaita, koska he ovat tärkeä asiakasryhmä Schwarzkopf Professionalille.

Haastateltavilla oli vahvoja mielipiteitä muun muassa asiantuntijoiden ja mainonnan sekä rahankäytön mahdollisuuden vaikutuksesta heidän ostopäätöksiinsä. Haastatteluun osallistuvien mielipiteitä ei voida kuitenkaan yleistää kaikkien 20–40-vuotiaiden naisten mielipiteiksi, koska otanta oli suhteellisen niukka. Tulokset tarjoavat kuitenkin toimeksiantajalle arvokasta tietoa markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen.

Haastatteluiden johtopäätöksenä voidaan pitää, että kuluttajat ovat yhä tarkempia hiustuotteiden valinnassa ja haluavat rahoilleen vastinetta. Asiantuntijoiden neuvoja ja mielipiteitä arvostetaan, mutta haastateltavat toivoivat asiantuntijoilta asiakkaiden kuuntelemista ja erilaisten tarpeiden ymmärtämistä palvelutilanteissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste