Metropolia Ammattikorkeakoulun uudistuneen brändin kuvallisen ilmeen nykytila
Lempinen, Markku (2013)
Lempinen, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016011
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Metropolia Ammattikorkeakoulun uudistuneen brändin kuvallista ilmettä, jonka kehittämisessä ja valokuvien ottamisessa olen ollut itsekin mukana. Ajatus työhön tuli Metropolian viestintäosaston tarpeesta saada lisätietoa uu distuneesta brändistä ja erityisesti sen valokuvista, joita on voimakkaasti uudistettu ja yhtenäistetty viime vuosien aikana. Tutkimusta pohjustetaan tarkastelemalla Metropolian uudistunutta brändiä kokonaisuutena sekä tutustumalla kuvaan viestin välittäjänä. Teoriaosuudessa käydään läpi myös hyvän tutkimuksen peruspiirteet.
Kyselyssä keskityttiin tutkimaan millaisia ajatuksia uudistunut kuvailme herättää Metropolian sidosryhmissä. Luonteeltaan kysely oli kvantitatiivis-kvalitatiivista laadullisten ominaisuuksien korostuessa. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella. Tavoitteena oli saada kommentteja ja mielipiteitä nykyisistä kuvista sekä kehitysehdotuksia kuvallisen ilmeen parantamiseksi. Kyselyn vastausprosentti jäi toivottua alhaisemmaksi, mutta vastausmäärän katsottiin olevan riittävän suuri tulosten koostamista varten.
Saadut vastaukset olivat kuitenkin laadullisesti erinomaisia ja tulokset pääsääntöisesti positiivisia. Kuvallista ilmettä pidetään jo nyt hyvänä ja sillä on oikea suunta. Kehitettävää on myös paljon ja saadut kehitysehdotukset antoivat paljon arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan kehitystä täytyy viedä. Kysylytulosten pohjalta annan lopuksi vielä omat ehdotukseni kuvallisen ilmeen kehitykseen valokuvaajan näkökulmasta.
Kyselyssä keskityttiin tutkimaan millaisia ajatuksia uudistunut kuvailme herättää Metropolian sidosryhmissä. Luonteeltaan kysely oli kvantitatiivis-kvalitatiivista laadullisten ominaisuuksien korostuessa. Kysely toteutettiin verkkolomakkeella. Tavoitteena oli saada kommentteja ja mielipiteitä nykyisistä kuvista sekä kehitysehdotuksia kuvallisen ilmeen parantamiseksi. Kyselyn vastausprosentti jäi toivottua alhaisemmaksi, mutta vastausmäärän katsottiin olevan riittävän suuri tulosten koostamista varten.
Saadut vastaukset olivat kuitenkin laadullisesti erinomaisia ja tulokset pääsääntöisesti positiivisia. Kuvallista ilmettä pidetään jo nyt hyvänä ja sillä on oikea suunta. Kehitettävää on myös paljon ja saadut kehitysehdotukset antoivat paljon arvokasta tietoa siitä, mihin suuntaan kehitystä täytyy viedä. Kysylytulosten pohjalta annan lopuksi vielä omat ehdotukseni kuvallisen ilmeen kehitykseen valokuvaajan näkökulmasta.