KELTO:N TYÖN MUOTOUTUMINEN JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUEEN PÄIVÄKODEISSA : Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia KELTO:n työstä
Latva-aho, Paula (2013)
Latva-aho, Paula
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101016025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kiertävän erityislastentarhanopettajan työn muotoutumista Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueella. Tutkimus selvitti millaisia arviointeja alueen neljän päiväkodin varhaiskasvatushenkilökunta teki kiertävän erityislastentarhanopettajan työstä ja ajankäytöstä.
Erityisvarhaiskasvatuksen tavoitteena on vastata lapsen erityisen tuen tarpeisiin monimuotoisesti. Tarkoituksena on luoda laadukas ja kaikille yhtäläinen varhaiskasvatusympäristö, missä monenlaisten lasten oppiminen ja kehittyminen olisi mahdollista. Erityisvarhaiskasvatuksen toimintaa järjestetään kunnallisen päivähoidon piirissä. Kiertävä erityislastentarhanopettaja eli KELTO toimii erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kasvatuspalveluiden suunnittelu-, valmistelu- ja konsultointitehtävissä useasta päivähoidon toimintayksiköstä koostuvalla alueella. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadulllinen, ja se toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselyn vastausprosentti oli 60. Tutkimukseen osallistui neljän päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstö ja tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tekijä analysoi lastentarhanopettajien ja avustajien vastaukset. Muiden vastaukset käsitteli alueen KELTO.
Tutkimuksessa ilmeni, että tarve KELTO:n palveluille on alueella suhteellisen suuri. Kiertävän erityislastentarhanopettajan palveluissa suurimpana epäkohtana koettiin ajanpuute liian suuresta työmäärästä ja alueesta johtuen. Suurin osa vastaajista koki yhteistyön kiertävän erityislastentarhanopettajan kanssa toimivan hyvin ja saavansa riittävästi tietoa ja ohjausta häneltä. Tärkeimpinä KELTO:n toimintamuotoina pidettiin lapsen yksilöohjausta sekä pienryhmäohjausta.
Erityisvarhaiskasvatuksen tavoitteena on vastata lapsen erityisen tuen tarpeisiin monimuotoisesti. Tarkoituksena on luoda laadukas ja kaikille yhtäläinen varhaiskasvatusympäristö, missä monenlaisten lasten oppiminen ja kehittyminen olisi mahdollista. Erityisvarhaiskasvatuksen toimintaa järjestetään kunnallisen päivähoidon piirissä. Kiertävä erityislastentarhanopettaja eli KELTO toimii erityisen tuen tarpeessa olevien lasten kasvatuspalveluiden suunnittelu-, valmistelu- ja konsultointitehtävissä useasta päivähoidon toimintayksiköstä koostuvalla alueella. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadulllinen, ja se toteutettiin kyselylomakkeiden avulla. Kyselyn vastausprosentti oli 60. Tutkimukseen osallistui neljän päiväkodin varhaiskasvatushenkilöstö ja tutkimuksen pohjalta opinnäytetyön tekijä analysoi lastentarhanopettajien ja avustajien vastaukset. Muiden vastaukset käsitteli alueen KELTO.
Tutkimuksessa ilmeni, että tarve KELTO:n palveluille on alueella suhteellisen suuri. Kiertävän erityislastentarhanopettajan palveluissa suurimpana epäkohtana koettiin ajanpuute liian suuresta työmäärästä ja alueesta johtuen. Suurin osa vastaajista koki yhteistyön kiertävän erityislastentarhanopettajan kanssa toimivan hyvin ja saavansa riittävästi tietoa ja ohjausta häneltä. Tärkeimpinä KELTO:n toimintamuotoina pidettiin lapsen yksilöohjausta sekä pienryhmäohjausta.