Henkilöstön ja toimintatapojen kehittämisen muutosprosessi
Rusi, Joonas (2012)
Rusi, Joonas
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816354
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää finanssialalla toimivan toimeksiantajaorganisaation toimihenkilöiden asenteita, mielipiteitä ja kehitystarpeita uuden asiakkuusstrategian myötä tulleisiin käytännön muutoksiin nähden. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajaorganisaatiolle informaatiota toimihenkilöiden tuki- ja kehitystarpeista muutosprosessin helpottamiseksi ja toimintatapojen yhtenäistämiseksi.
Tutkielmaa varten selvitettiin erityisesti muutosprosessin teoriaa eri näkökulmista, eri teorioita vertaillen ja yhdistäen. Tämän lisäksi teoriaa varten kerättiin kattavasti tietoa toimeksiantajaorganisaation tarjoamista lähteistä. Erityisesti organisaation taholta tarkastelussa oli asiakkuusstrategiamuutos, jonka myötä itsensä työllistävät ammatinharjoittajat lasketaan henkilöasiakkaisiin.
Tutkimusosio koostuu henkilöstölle sähköpostin linkkinä lähetetystä kvalitatiivisesta kyselystä. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin kunkin vastaajan omakohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Vastaukset analysoitiin tarkkaan pyrkien havainnollistamaan suurimpia yhteneväisyyksiä sekä eroavaisuuksia. Tämän tarkoituksena oli kohdentaa kehitystarpeet ja löytää henkilöstön jo havaitsemia ongelmia sekä esille nostamia mahdollisuuksia.
Tulosten perusteella on nähtävissä, että täysin yhtenevää käytäntöä uuden asiakkuusstrategian hoitamiseen ei ole. Kukin vastaaja oli kohdannut muutoksen eri tavoin, osa ei ollut vielä kohdannut muutoksia ja osa on jo ennen muutosta tottunut hoitamaan ammatinharjoittajien asiakasryhmää. Toimintatapojen ja tukitoimintojen yhtenäistämisen tarpeen lisäksi oli havaittavissa olemassa olevien ohjeiden sekavuus. Informaationhakukanavat ovat käytössä ja niitä pidettiin mahdollisuutena, mutta olisi suotavaa, että kaikki ohjeet olisivat löydettävissä yhdestä paikasta.
Tutkielmaa varten selvitettiin erityisesti muutosprosessin teoriaa eri näkökulmista, eri teorioita vertaillen ja yhdistäen. Tämän lisäksi teoriaa varten kerättiin kattavasti tietoa toimeksiantajaorganisaation tarjoamista lähteistä. Erityisesti organisaation taholta tarkastelussa oli asiakkuusstrategiamuutos, jonka myötä itsensä työllistävät ammatinharjoittajat lasketaan henkilöasiakkaisiin.
Tutkimusosio koostuu henkilöstölle sähköpostin linkkinä lähetetystä kvalitatiivisesta kyselystä. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin kunkin vastaajan omakohtaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Vastaukset analysoitiin tarkkaan pyrkien havainnollistamaan suurimpia yhteneväisyyksiä sekä eroavaisuuksia. Tämän tarkoituksena oli kohdentaa kehitystarpeet ja löytää henkilöstön jo havaitsemia ongelmia sekä esille nostamia mahdollisuuksia.
Tulosten perusteella on nähtävissä, että täysin yhtenevää käytäntöä uuden asiakkuusstrategian hoitamiseen ei ole. Kukin vastaaja oli kohdannut muutoksen eri tavoin, osa ei ollut vielä kohdannut muutoksia ja osa on jo ennen muutosta tottunut hoitamaan ammatinharjoittajien asiakasryhmää. Toimintatapojen ja tukitoimintojen yhtenäistämisen tarpeen lisäksi oli havaittavissa olemassa olevien ohjeiden sekavuus. Informaationhakukanavat ovat käytössä ja niitä pidettiin mahdollisuutena, mutta olisi suotavaa, että kaikki ohjeet olisivat löydettävissä yhdestä paikasta.