3D-mallien hyödyntäminen urheiluseuran mediailmeessä
Silventoinen, Jaro (2013)
Silventoinen, Jaro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816765
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, miten 3D-malleja voitaisiin hyödyntää urheiluseuran mediailmeessä. Urheiluseura oli helmikuussa 2013 perustettu amerikkalaista jalkapalloa III-divisioonassa pelaava joukkue. Ratkaisua 3D-mallien hyödyntämiseen haettiin luovuus-tekniikan avulla, ja niin syntyi idea kahteen eri videoon ja pelaajakortteihin.
Työssä luotiin kaksi amerikkalaiseen jalkapalloon liittyvää 3D-animaatiota mallinnusohjelman avulla. Videot koostuivat useasta eri lajiin liittyvästä mallista, jotka toteutettiin alusta asti itse. Koko videon tekeminen koostui mallintamisesta, teksturoinnista, valaistuksesta ja jälkikäsittelystä. Jälkikäsittelyyn käytettiin videoeditointiin ja efekteihin erikoistuneita ohjelmia.
Työn tuloksena syntyi kaksi valmista videota. Ensimmäisen videon aiheena oli Intro, jota tultaisiin käyttämään jokaisen julkaistavan videon alussa. Toinen video keskittyi joukkue-esittelyyn, josta näkyisi, mitkä joukkueet pelaavat vastakkain. Tuloksia näkyvyydestä ei vielä saatu, sillä videoita ei vielä julkaistu missään jakelukanavassa. Jakelukanavina tulevat olemaan Youtube ja muu sosiaalinen media.
Työssä luotiin kaksi amerikkalaiseen jalkapalloon liittyvää 3D-animaatiota mallinnusohjelman avulla. Videot koostuivat useasta eri lajiin liittyvästä mallista, jotka toteutettiin alusta asti itse. Koko videon tekeminen koostui mallintamisesta, teksturoinnista, valaistuksesta ja jälkikäsittelystä. Jälkikäsittelyyn käytettiin videoeditointiin ja efekteihin erikoistuneita ohjelmia.
Työn tuloksena syntyi kaksi valmista videota. Ensimmäisen videon aiheena oli Intro, jota tultaisiin käyttämään jokaisen julkaistavan videon alussa. Toinen video keskittyi joukkue-esittelyyn, josta näkyisi, mitkä joukkueet pelaavat vastakkain. Tuloksia näkyvyydestä ei vielä saatu, sillä videoita ei vielä julkaistu missään jakelukanavassa. Jakelukanavina tulevat olemaan Youtube ja muu sosiaalinen media.