Avajaiset uudistuneelle kahvila-ravintolalle: Case Ravintola Siesta
Turkia, Tiia; Pennanen, Heli (2013)
Turkia, Tiia
Pennanen, Heli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102016206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102016206
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda Lahden Enonsaaressa sijaitsevan kahvila-ravintola Siestan potentiaali esiin parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaen toimipaikan imagon kohennus käytännössä sekä järjestäen uudistuksia esittelevät avajaiset.
Työ toteutettiin toimeksiantona kevään ja kesän 2013 aikana. Avajaistapahtuman suunnittelu aloitettiin perehtymällä yritykseen sekä sen palveluihin. Talkoovoimin toteutettiin toimitilojen uudistus, jota haluttiin esitellä avajaisissa. Markkinointitapahtuman järjestäminen avajaisten muodossa oli ajankohtaista, sillä toiminta Enonsaaressa ja ravintola Siestassa muuttui merkittävästi kesäksi 2013 ja tapahtumat yritysten markkinointikeinona ovat yleistyneet merkittävästi. Työn teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään saavutettavuutta, tapahtumamarkkinointia, elämyksellisyyttä tapahtumassa, tapahtumaprosessia sekä suhdetoimintaa.
Tavoitteena oli uudistaa olemassa olevan yrityksen imagoa käytännön toimilla sekä järjestää avajaiset, joissa uudistus tulee esille ja jotka houkuttelevat niin vanhoja kuin uusia asiakkaita yrityksen palveluiden käyttäjiksi. Tavoitteena oli myös järjestää onnistunut tapahtuma, joka palvelee yritystä markkinointikeinona, ja jossa asiakkaat viihtyvät ja saavat vastinetta käyttämälleen ajalle ja rahalle. Tavoitteisiin pääsyä mitataan toimitilojen muutoksen esille tulolla, kävijätavoitteilla sekä toimeksiantajan ja asiakkaiden palautteilla. Talkoovoimin toteutetun uudistuksen tavoitteena oli tuoda toimipaikan aiemmin hyödyntämättä jäänyt potentiaali esille ja esitellä uudistukset avajaisten avulla. Tavoitteena oli luoda ”keidas keskelle kaupunkia”.
Avajaistapahtuma ja toimitilojen muutokset onnistuivat erinomaisesti. Talkoilla aikaansaatujen konkreettisten kunnostustöiden ja muutosten avulla paikan ilme muuttui raikkaammaksi ja houkuttelevammaksi. Aiemmin hyödyntämättä jäänyt potentiaali saatiin esille ja uudistukset innoittivat myös toimeksiantajayritystä kehittämään Enonsaaren palveluita jatkossa. Kesän 2013 uudistukset ovat olleet merkittäviä Enonsaarelle etenkin asiakkaiden sitouttamisen kannalta: kävijämäärät ovat olleet merkittävästi nousussa edelliseen kesään verrattuna. Täten uudistusten uskotaan vaikuttavan paikan tulevaisuuteen edelleen todella positiivisesti. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ohjenuorana yrityksen markkinoinnin kehittämisessä erityisesti tapahtumien avulla.
Työ toteutettiin toimeksiantona kevään ja kesän 2013 aikana. Avajaistapahtuman suunnittelu aloitettiin perehtymällä yritykseen sekä sen palveluihin. Talkoovoimin toteutettiin toimitilojen uudistus, jota haluttiin esitellä avajaisissa. Markkinointitapahtuman järjestäminen avajaisten muodossa oli ajankohtaista, sillä toiminta Enonsaaressa ja ravintola Siestassa muuttui merkittävästi kesäksi 2013 ja tapahtumat yritysten markkinointikeinona ovat yleistyneet merkittävästi. Työn teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään saavutettavuutta, tapahtumamarkkinointia, elämyksellisyyttä tapahtumassa, tapahtumaprosessia sekä suhdetoimintaa.
Tavoitteena oli uudistaa olemassa olevan yrityksen imagoa käytännön toimilla sekä järjestää avajaiset, joissa uudistus tulee esille ja jotka houkuttelevat niin vanhoja kuin uusia asiakkaita yrityksen palveluiden käyttäjiksi. Tavoitteena oli myös järjestää onnistunut tapahtuma, joka palvelee yritystä markkinointikeinona, ja jossa asiakkaat viihtyvät ja saavat vastinetta käyttämälleen ajalle ja rahalle. Tavoitteisiin pääsyä mitataan toimitilojen muutoksen esille tulolla, kävijätavoitteilla sekä toimeksiantajan ja asiakkaiden palautteilla. Talkoovoimin toteutetun uudistuksen tavoitteena oli tuoda toimipaikan aiemmin hyödyntämättä jäänyt potentiaali esille ja esitellä uudistukset avajaisten avulla. Tavoitteena oli luoda ”keidas keskelle kaupunkia”.
Avajaistapahtuma ja toimitilojen muutokset onnistuivat erinomaisesti. Talkoilla aikaansaatujen konkreettisten kunnostustöiden ja muutosten avulla paikan ilme muuttui raikkaammaksi ja houkuttelevammaksi. Aiemmin hyödyntämättä jäänyt potentiaali saatiin esille ja uudistukset innoittivat myös toimeksiantajayritystä kehittämään Enonsaaren palveluita jatkossa. Kesän 2013 uudistukset ovat olleet merkittäviä Enonsaarelle etenkin asiakkaiden sitouttamisen kannalta: kävijämäärät ovat olleet merkittävästi nousussa edelliseen kesään verrattuna. Täten uudistusten uskotaan vaikuttavan paikan tulevaisuuteen edelleen todella positiivisesti. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää ohjenuorana yrityksen markkinoinnin kehittämisessä erityisesti tapahtumien avulla.