Auton huomioarvo mainospintana
Taussi, Jere (2013)
Taussi, Jere
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817325
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mikä auton huomioarvo on mediavälineenä muun ulkomainonnan joukossa. Tätä tukevina tavoitteina oli selvittää millaisia ominaisuuksia ulkomainonnalla on sekä millaisista ominaisuuksista auton huomioarvo koostuu. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa mainosauton tehosta mediavälineenä.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tutkimus toteutettiin IMRD-mallia apuna käyttäen. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa ulkomainontaa, mainosauton erityispiirteitä mainosvälineenä sekä ulkomainonnan suunnittelua. Empiriaosuudessa puolestaan esiteltiin survey-tutkimuksen toteutukseen liittyneet seikat sekä kerätyt tulokset. Pohdintaosiossa analysoitiin saatuja tuloksia sekä punnittiin tutkimuksen luotettavuutta.
Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta oli nähnyt mainosauton ja puolestaan seitsemän vastaajaa kymmenestä koki sen erottuvan muusta ulkomainonnasta. Hieman yli puolet vastaajista muisti mainostettavan brändin. Selville saatiin myös se, että ominaisuus, joka erottaa mainosauton parhaiten muista mediavälineistä on sen epätavallisuus mainosvälineenä.
Saadut tulokset osoittivat, että auto sijoittuu mediavälineenä huomioarvollisesti mitat-tuna hyvin muiden ulkomainosvälineiden joukkoon. Jotta saavutettaisiin maksimaalinen huomioarvo tulisi mainosautoa mediavälineenä käytettäessä kiinnittää huomiota mahdollisen luovan ja erottuvan toteutuksen tekemiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja tutkimus toteutettiin IMRD-mallia apuna käyttäen. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa ulkomainontaa, mainosauton erityispiirteitä mainosvälineenä sekä ulkomainonnan suunnittelua. Empiriaosuudessa puolestaan esiteltiin survey-tutkimuksen toteutukseen liittyneet seikat sekä kerätyt tulokset. Pohdintaosiossa analysoitiin saatuja tuloksia sekä punnittiin tutkimuksen luotettavuutta.
Lähes yhdeksän kymmenestä vastaajasta oli nähnyt mainosauton ja puolestaan seitsemän vastaajaa kymmenestä koki sen erottuvan muusta ulkomainonnasta. Hieman yli puolet vastaajista muisti mainostettavan brändin. Selville saatiin myös se, että ominaisuus, joka erottaa mainosauton parhaiten muista mediavälineistä on sen epätavallisuus mainosvälineenä.
Saadut tulokset osoittivat, että auto sijoittuu mediavälineenä huomioarvollisesti mitat-tuna hyvin muiden ulkomainosvälineiden joukkoon. Jotta saavutettaisiin maksimaalinen huomioarvo tulisi mainosautoa mediavälineenä käytettäessä kiinnittää huomiota mahdollisen luovan ja erottuvan toteutuksen tekemiseen.