Siirtymätilanteet Metsäpolun päiväkodissa
Mäkinen, Katri; Posti, Piia (2013)
Mäkinen, Katri
Posti, Piia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917465
Tiivistelmä
Siirtymätilanteet ovat päiväkodissa päivittäisiä ja usein toistuvia tilanteita. Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää kuinka, Taipalsaaren Metsäpolun päiväkodin kasvattajat toimivat siirtymätilanteissa lapsen kasvua ja kehitystä tukien ja mitä he ottivat huomioon näissä tilanteissa ja niiden suunnittelussa. Tämän lisäksi haluttiin tietää, kuinka kasvattajat näkevät oman toimintansa kehittämismahdollisuudet näissä tilanteissa. Opinnäytetyössä on vahva kasvattajan näkökulma.
Selvityksessä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska haluttiin tietoa kohderyhmän toiminnasta heidän itsensä kertomana. Selvitys toteutettiin keräämällä aineisto kolmen kasvattajan pitämien päiväkirjojen avulla. Päiväkirjojen kirjoittamista varten käytettiin apukysymyksiä, jotta saataisiin vastauksia selvitystehtäviin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään siirtymätilanteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, joita on mm. lapsilähtöinen toiminta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että Metsäpolun päiväkodin kasvattajat toimivat siirtymätilanteissa tietoisena omasta toiminnastaan. He toimivat lapsilähtöisesti ja kiinnittivät huomiota erityisesti kasvattajan ja lapsen väliseen vuorovaikutuksen laatuun. Siirtymätilanteissa lapsen kasvua ja kehitystä tuettiin huomioimalla lapselle ominaiset tavat toimia ja oppia.
Selvityksessä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska haluttiin tietoa kohderyhmän toiminnasta heidän itsensä kertomana. Selvitys toteutettiin keräämällä aineisto kolmen kasvattajan pitämien päiväkirjojen avulla. Päiväkirjojen kirjoittamista varten käytettiin apukysymyksiä, jotta saataisiin vastauksia selvitystehtäviin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään siirtymätilanteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, joita on mm. lapsilähtöinen toiminta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että Metsäpolun päiväkodin kasvattajat toimivat siirtymätilanteissa tietoisena omasta toiminnastaan. He toimivat lapsilähtöisesti ja kiinnittivät huomiota erityisesti kasvattajan ja lapsen väliseen vuorovaikutuksen laatuun. Siirtymätilanteissa lapsen kasvua ja kehitystä tuettiin huomioimalla lapselle ominaiset tavat toimia ja oppia.