En nöjd kund är företagets mål
Holm, Matias (2013)
Holm, Matias
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111917434
Tiivistelmä
Det huvudsakliga syftet med detta examensarbete var att få reda på hur nöjda Degerby Huscenter Ab:s kunder har varit med företagets kundservice samt deras tjänster. Undersökningen riktades till alla kunder som antingen köpt ett hus eller ett fritidshus mellan åren 2010 och 2011. Undersökningen var av kvantitativ karaktär. I januari 2012 skickades undersökningsenkäterna per post till 26 respondenter av vilka 18 besvarades. Enkäten bestod av 8 frågor som främst fokuserade på kundernas åsikter om service och tjänster.
Examensarbetets teoretiska referensram bestod av litteratur om tjänstemarknadsföring, kundtillfredsställelse och kundrelationer.
I stort sett fick Degerby Huscenter ett gott betyg för sin service och tjänster, men undersökningens resultat visade att det finns flera saker som företaget ännu kan förbättra, som t.ex. uppföljning av byggprojekt. Flera respondenter hade hittat företagets tjänster via olika mässor samt tidningsannonser, vilket betyder att synlighet är väldigt viktigt. Det visade sig även att majoriteten av respondenterna köpte flera tjänster av företaget förutom själva husköpet. En stor del av respondenterna använde sig också av tjänster som Degerby Huscenter förmedlade, men som andra företag utförde. Några respondenter önskade att Degerby Huscenter även erbjöd ett mera omfattande tjänstepaket. The primary purpose of this Bachelor’s thesis was to find out how satisfied the customers of Degerby Huscenter Ab have been with the company’s customer service and its main products and services. The survey was aimed at all customers who had bought either a house or a holiday cottage via the company during the period 2010-2011. The survey was of a quantitative nature. The survey questionnaires were sent by mail in January 2012 to 26 respondents of which 18 answered. The questionnaire consisted of eight (8) questions focusing mainly on the respondents’ opinions on customer service and the company’s services.
The thesis’ theoretical framework consisted of literature on services marketing, customer satisfaction and customer relations.
By and large, Degerby Huscenter Ab received a good grade on its services. However, the results of the survey show there are still several things the company can improve, for example following-up on construction projects. Several respondents learned about the company through different exhibitions as well as newspaper ads, which indicates how important visibility is. It turned out that the majority of the respondents had also bought other services from the company beside the house purchase. A big part of the respondents even used services that Degerby Huscenter mediated, but other companies performed. A few respondents commented that they wished Degerby Huscenter would offer an even broader service package.
Examensarbetets teoretiska referensram bestod av litteratur om tjänstemarknadsföring, kundtillfredsställelse och kundrelationer.
I stort sett fick Degerby Huscenter ett gott betyg för sin service och tjänster, men undersökningens resultat visade att det finns flera saker som företaget ännu kan förbättra, som t.ex. uppföljning av byggprojekt. Flera respondenter hade hittat företagets tjänster via olika mässor samt tidningsannonser, vilket betyder att synlighet är väldigt viktigt. Det visade sig även att majoriteten av respondenterna köpte flera tjänster av företaget förutom själva husköpet. En stor del av respondenterna använde sig också av tjänster som Degerby Huscenter förmedlade, men som andra företag utförde. Några respondenter önskade att Degerby Huscenter även erbjöd ett mera omfattande tjänstepaket.
The thesis’ theoretical framework consisted of literature on services marketing, customer satisfaction and customer relations.
By and large, Degerby Huscenter Ab received a good grade on its services. However, the results of the survey show there are still several things the company can improve, for example following-up on construction projects. Several respondents learned about the company through different exhibitions as well as newspaper ads, which indicates how important visibility is. It turned out that the majority of the respondents had also bought other services from the company beside the house purchase. A big part of the respondents even used services that Degerby Huscenter mediated, but other companies performed. A few respondents commented that they wished Degerby Huscenter would offer an even broader service package.