Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen vaikutus kuntouttavan hoitotyön kirjaamiseen
Imponen, Risto (2013)
Imponen, Risto
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017482
Tiivistelmä
Risto Imponen. Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen vaikutus kuntouttavan hoitotyön kirjaamiseen. Oulu, syksy 2013, 46 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Oulun toimipiste. Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK)-diakonissa.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Oulun yliopistollisen sairaalan kuntouttavan hoitotyön kehittämishanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilassiirtojen ergonomiakortti® -koulutuksen vaikutusta kuntouttavaan hoitotyöhön ja hoitotyön kirjaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitotyön kirjaamisen ja kuntouttavan hoitotyön kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä oli: millaisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä on havaittavissa potilassiirtojen ergonomiakortti® -koulutukseen osallistuneiden ja siihen osallistumattomien hoitajien välillä kuntouttavan hoitotyön toteuttamisen kirjaamisessa?
Tutkimusta varten analysoitiin kymmenen potilaan toteutuneet hoitosuunnitelmakirjaukset Oulun yliopistollisen sairaalan sisätautien vuodeosastolta 42. Tutkittavat hoitosuunnitelmat valittiin hoitoisuusluokitusten perusteella siten, että ne koostuivat raskashoitoisista, paljon apua tarvitsevista potilaista, jotka osastolle tulotilanteessa oli luokiteltu vuodepotilaiksi. Tutkimusaineisto kerättiin aikajaksolla 30.09.2012 – 30.03.2013. Tutkimus toteutettiin laadullisena vertailututkimuksena ja analysoitiin induktiivisella dokumenttianalyysilla.
Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen suorittaneet hoitajat hyödynsivät enemmän apuvälineitä siirtotilanteissa verrattuna hoitajiin, jotka koulutusta eivät olleet suorittaneet. Kuntouttavaa hoitotyötä toteuttivat liikkumisen ja kuntoutumisen hoidon osalta enemmän Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen suorittaneet hoitajat. Ravitsemuksen ja hygienian hoidon toteutuksessa kuntouttavaa hoitotyötä ei vielä toteuteta riittävästi. Hoitoprosessin mukaista toimintakyvyn arviointia ja hoitotyön arvioivaa kirjaamista ei löytynyt.
Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksella on positiivinen vaikutus kuntouttavan hoitotyön toteuttamiseen ja osittain hoitotyön arvioivaan kirjaamiseen. Arvioivan kirjaamisen puuttuminen on suuri haaste Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen kehittämiselle. Moniammatillinen kuntouttava hoitotyö toteutuu parhaiten, mikäli koko hoitohenkilökunta toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä potilaslähtöisesti kaikissa arjen hoitotilanteissa ja kirjaa arvioivasti kaikki hoitoprosessin osa-alueet.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Oulun yliopistollisen sairaalan kuntouttavan hoitotyön kehittämishanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilassiirtojen ergonomiakortti® -koulutuksen vaikutusta kuntouttavaan hoitotyöhön ja hoitotyön kirjaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitotyön kirjaamisen ja kuntouttavan hoitotyön kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä oli: millaisia eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä on havaittavissa potilassiirtojen ergonomiakortti® -koulutukseen osallistuneiden ja siihen osallistumattomien hoitajien välillä kuntouttavan hoitotyön toteuttamisen kirjaamisessa?
Tutkimusta varten analysoitiin kymmenen potilaan toteutuneet hoitosuunnitelmakirjaukset Oulun yliopistollisen sairaalan sisätautien vuodeosastolta 42. Tutkittavat hoitosuunnitelmat valittiin hoitoisuusluokitusten perusteella siten, että ne koostuivat raskashoitoisista, paljon apua tarvitsevista potilaista, jotka osastolle tulotilanteessa oli luokiteltu vuodepotilaiksi. Tutkimusaineisto kerättiin aikajaksolla 30.09.2012 – 30.03.2013. Tutkimus toteutettiin laadullisena vertailututkimuksena ja analysoitiin induktiivisella dokumenttianalyysilla.
Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen suorittaneet hoitajat hyödynsivät enemmän apuvälineitä siirtotilanteissa verrattuna hoitajiin, jotka koulutusta eivät olleet suorittaneet. Kuntouttavaa hoitotyötä toteuttivat liikkumisen ja kuntoutumisen hoidon osalta enemmän Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen suorittaneet hoitajat. Ravitsemuksen ja hygienian hoidon toteutuksessa kuntouttavaa hoitotyötä ei vielä toteuteta riittävästi. Hoitoprosessin mukaista toimintakyvyn arviointia ja hoitotyön arvioivaa kirjaamista ei löytynyt.
Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksella on positiivinen vaikutus kuntouttavan hoitotyön toteuttamiseen ja osittain hoitotyön arvioivaan kirjaamiseen. Arvioivan kirjaamisen puuttuminen on suuri haaste Potilassiirtojen Ergonomiakortti® -koulutuksen kehittämiselle. Moniammatillinen kuntouttava hoitotyö toteutuu parhaiten, mikäli koko hoitohenkilökunta toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä potilaslähtöisesti kaikissa arjen hoitotilanteissa ja kirjaa arvioivasti kaikki hoitoprosessin osa-alueet.