Yläkouluikäisten kirjaston käyttö Loimaalla : Case: Loimaan kaupunginkirjasto
Elo, Heidi (2013)
Elo, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618312
Tiivistelmä
Kirjastot elävät muutoksen aikaa. Kirjastot eivät toimi enää yksinkertaisina kirjojen säilytys- ja lainauspaikkoina. Tieto löytyy yhä kasvavassa määrässä netissä ja muissa sähköisissä lähteissä; ei konkreettisesti käsiteltävinä kirjoina. Varsinkin nuoret ovat omaksuneet internetin käytön pääasiallisena lähteenään tietoa hankkiessa. Yläkouluikään tultaessa nuorten kirjaston käyttö usein vähenee, vaikka tiedonhakutaitoja kaivattaisiin juuri siinä vaiheessa kaikkein eniten.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin loimaalaisten seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten kirjastonkäyttöä. Opinnäytetyön aihe tuli Loimaan pääkirjastolta. Tutkimus suoritettiin Puistokadun koululla (Loimaa) ja Opintien koululla (Hirvikoski). Tutkimus laadittiin verkkopohjaiseksi niin, että koululaiset pystyivät vastaamaan kyselyyn tietokoneilla koulutunnin aikana. Tutkimusongelma oli, miten loimaalaiset yläkouluikäiset käyttävät kirjaston palveluja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten paljon yläkouluikäiset käyttävät kirjastoa Loimaalla, millaisia palveluja he siellä yleensä käyttävät ja mitä palveluja he kirjastolta toivovat.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään palvelua, mitä on hyvä palvelu sekä asiakastyytyväisyyttä. Teoriaa on käsitelty pääasiassa julkisten palveluntuottajien, varsinkin kirjastojen, näkökulmasta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin loimaalaisten seitsemäs- ja yhdeksäsluokkalaisten kirjastonkäyttöä. Opinnäytetyön aihe tuli Loimaan pääkirjastolta. Tutkimus suoritettiin Puistokadun koululla (Loimaa) ja Opintien koululla (Hirvikoski). Tutkimus laadittiin verkkopohjaiseksi niin, että koululaiset pystyivät vastaamaan kyselyyn tietokoneilla koulutunnin aikana. Tutkimusongelma oli, miten loimaalaiset yläkouluikäiset käyttävät kirjaston palveluja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten paljon yläkouluikäiset käyttävät kirjastoa Loimaalla, millaisia palveluja he siellä yleensä käyttävät ja mitä palveluja he kirjastolta toivovat.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään palvelua, mitä on hyvä palvelu sekä asiakastyytyväisyyttä. Teoriaa on käsitelty pääasiassa julkisten palveluntuottajien, varsinkin kirjastojen, näkökulmasta.