RYHMÄYTYMISTÄ JA VERTAISTUKEA : havainnoiva opinnäytetyö ryhmädynamiikan kehittymisestä ja vertaistuen toteutumisesta vanhempainryhmässä
Rouvinen, Mika (2013)
Rouvinen, Mika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315481
Tiivistelmä
Rouvinen, Mika, RYHMÄYTYMISTÄ JA VERTAISTUKEA -havainnoiva opinnäytetyö ryhmädynamiikan kehittymisestä ja vertaistuen toteutumisesta vanhempainryhmässä. Diak-Etelä, Helsinki 2013. 66 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyössä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla ryhmädynamiikan kehittymistä ja vertaistuen esiintymistä Itäluotsin ja Itäisen nuorisoaseman yhteisessä vanhempainryhmässä. Aineiston keruu tapahtui kahdeksalla ryhmäkerralla havainnoiden sekä kolmen ryhmäläisen haastatteluilla ryhmän päätyttyä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin myös ryhmästä kerättyä kirjallista palautetta.
Tutkimuksen kautta oli mahdollista todeta, että avaintekijät vertaistuen mahdollistumiseen ovat ryhmäläisten avoimuus ja luottamuksellisuus ryhmässä. Edellä mainitut tekijät saavutettiin panostamalla alun ryhmäytymiseen, jolloin ryhmä tutustui paremmin ja sitä kautta ryhmädynamiikka pääsi edistymään. Näiden kautta ryhmään syntyi tunnelma, jossa osallistujat uskalsivat avautua ja sitä kautta antaa luvan päästä sisälle omaan arkeensa. Opinnäytetyö nostaa esille vertaistukiryhmien hyödyn niin muiden tutkimusten kuin tehdyn tutkimuksen tulosten kautta. Liian usein asiakkaille tuodaan asioita ammattilaisen esittämänä, jolloin saattaa syntyä vastarintaa sekä asiakkaalle tunne siitä, että hänen halutaan toimivan tietyllä tavalla. Vertaistukea hyödyntävässä mallissa asiakkaan on mahdollista saada tukea kokemuspohjaisena vertaiselta, jolloin se on helpompi hyväksyä.
Opinnäytetyö etenee teoriapohjan kautta menetelmien esittelyyn. Itse ryhmäkerrat käydään tarkoituksellisesti läpi, jotta lukijan on mahdollista saada kattava kuva prosessista sekä samalla avata havaintoja, joita kerroilla ilmeni. Haastatteluista nousseet kokemukset ovat myös osana työtä. Lopuksi tuodaan esille tutkimuksesta tehdyt johtopäätökset sekä opinnäytetyön tekijän omaa pohdintaa.
Asiasanat: vertaistuki, ryhmädynamiikka, vertaisryhmät, vanhemmat, osallistuva havainnointi, haastattelututkimus
Opinnäytetyössä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla ryhmädynamiikan kehittymistä ja vertaistuen esiintymistä Itäluotsin ja Itäisen nuorisoaseman yhteisessä vanhempainryhmässä. Aineiston keruu tapahtui kahdeksalla ryhmäkerralla havainnoiden sekä kolmen ryhmäläisen haastatteluilla ryhmän päätyttyä. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin myös ryhmästä kerättyä kirjallista palautetta.
Tutkimuksen kautta oli mahdollista todeta, että avaintekijät vertaistuen mahdollistumiseen ovat ryhmäläisten avoimuus ja luottamuksellisuus ryhmässä. Edellä mainitut tekijät saavutettiin panostamalla alun ryhmäytymiseen, jolloin ryhmä tutustui paremmin ja sitä kautta ryhmädynamiikka pääsi edistymään. Näiden kautta ryhmään syntyi tunnelma, jossa osallistujat uskalsivat avautua ja sitä kautta antaa luvan päästä sisälle omaan arkeensa. Opinnäytetyö nostaa esille vertaistukiryhmien hyödyn niin muiden tutkimusten kuin tehdyn tutkimuksen tulosten kautta. Liian usein asiakkaille tuodaan asioita ammattilaisen esittämänä, jolloin saattaa syntyä vastarintaa sekä asiakkaalle tunne siitä, että hänen halutaan toimivan tietyllä tavalla. Vertaistukea hyödyntävässä mallissa asiakkaan on mahdollista saada tukea kokemuspohjaisena vertaiselta, jolloin se on helpompi hyväksyä.
Opinnäytetyö etenee teoriapohjan kautta menetelmien esittelyyn. Itse ryhmäkerrat käydään tarkoituksellisesti läpi, jotta lukijan on mahdollista saada kattava kuva prosessista sekä samalla avata havaintoja, joita kerroilla ilmeni. Haastatteluista nousseet kokemukset ovat myös osana työtä. Lopuksi tuodaan esille tutkimuksesta tehdyt johtopäätökset sekä opinnäytetyön tekijän omaa pohdintaa.
Asiasanat: vertaistuki, ryhmädynamiikka, vertaisryhmät, vanhemmat, osallistuva havainnointi, haastattelututkimus