Potilaan säteilyaltistuksen optimointi tietokonetomografiatutkimuksissa : Itseopiskelumateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Heikkilä, Marianne; Kalliainen, Johanna (2013)
Heikkilä, Marianne
Kalliainen, Johanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718565
Tiivistelmä
Tietokonetomografia on keskeinen kuvantamismenetelmä terveydenhuollossa. Tutkimusmäärät ovat lisääntyneet, mikä on lisännyt väestön säteilyaltistusta ja säteilysuojelun merkitystä. Röntgenhoitajien hyvän ammattitaidon avulla potilaiden säteilyaltistusta voidaan optimoida. Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tietokonepeli, jonka avulla röntgenhoitajaopiskelijat voivat opiskella itsenäisesti tietokonetomografiatutkimuksista potilaalle aiheutuvan säteilyaltistuksen optimointia. Pelien käyttö opetuksessa on lisääntynyt, ja tutkimusten mukaan opiskelijat kokevat tietokonepelien olevan tehokas opiskelumenetelmä ja hyödyllinen kokeeseen valmistautumisen apuväline. Peli toteutettiin yhteistyössä Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja ulkopuolisen peliohjelmoijan kanssa.
Projektin tulostavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opettava ja mielenkiintoinen tietokonepeli röntgenhoitajaopiskelijoille tietokonetomografiatutkimuksista potilaalle aiheutuvan säteilyaltistuksen optimoinnista. Tarkoituksena on, että opiskelijat käyttävät peliä itseopiskeluun luentojen ohella. Valmis peli viedään koulun verkko-oppimisalustalle, josta tietokonetomografiaopintojakson opettaja ohjeistaa opiskelijat lataamaan pelin käyttöönsä. Projektin toiminnallisena tavoitteena on, että tulevat röntgenhoitajaopiskelijat voivat opiskella itse tietokonetomografiatutkimusten optimointia sekä kehittää ja soveltaa luennoilla oppimaansa tietoa, minkä lisäksi opettajat saavat uuden työtavan käyttöönsä. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena on, että valmistuvien röntgenhoitajien hyvän ammattitaidon avulla voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa potilaiden säteilyannoksiin niitä optimoimalla.
Tietokonepeli sisältää monivalintakysymyksiä ja kuvatehtäviä. Suunnittelun ja toteutuksen päällekkäisyys mahdollisti toimivan ja sisällöltään laadukkaan tietokonepelin toteuttamisen. Pelin esitestaus suoritettiin röntgenhoitajaopiskelijoilla, ja sen tarkoituksena oli testata pelin sisältöä ja toimivuutta. Lisäksi asiasisältö tarkistutettiin asiantuntijoilla. Palautteen mukaan peli kannustaa oppimaan ja on sopivan haasteellinen.
Jatkokehityshaaste on, että muidenkin kuvantamismodaliteettien opetukseen suunniteltaisiin tietokonepelejä. Jatkotutkimushaasteena puolestaan on tutkimuksen laatiminen tekemämme tietokonepelin hyödyllisyydestä ja käytettävyydestä.
Projektin tulostavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opettava ja mielenkiintoinen tietokonepeli röntgenhoitajaopiskelijoille tietokonetomografiatutkimuksista potilaalle aiheutuvan säteilyaltistuksen optimoinnista. Tarkoituksena on, että opiskelijat käyttävät peliä itseopiskeluun luentojen ohella. Valmis peli viedään koulun verkko-oppimisalustalle, josta tietokonetomografiaopintojakson opettaja ohjeistaa opiskelijat lataamaan pelin käyttöönsä. Projektin toiminnallisena tavoitteena on, että tulevat röntgenhoitajaopiskelijat voivat opiskella itse tietokonetomografiatutkimusten optimointia sekä kehittää ja soveltaa luennoilla oppimaansa tietoa, minkä lisäksi opettajat saavat uuden työtavan käyttöönsä. Pitkän aikavälin toiminnallisena tavoitteena on, että valmistuvien röntgenhoitajien hyvän ammattitaidon avulla voidaan tulevaisuudessa vaikuttaa potilaiden säteilyannoksiin niitä optimoimalla.
Tietokonepeli sisältää monivalintakysymyksiä ja kuvatehtäviä. Suunnittelun ja toteutuksen päällekkäisyys mahdollisti toimivan ja sisällöltään laadukkaan tietokonepelin toteuttamisen. Pelin esitestaus suoritettiin röntgenhoitajaopiskelijoilla, ja sen tarkoituksena oli testata pelin sisältöä ja toimivuutta. Lisäksi asiasisältö tarkistutettiin asiantuntijoilla. Palautteen mukaan peli kannustaa oppimaan ja on sopivan haasteellinen.
Jatkokehityshaaste on, että muidenkin kuvantamismodaliteettien opetukseen suunniteltaisiin tietokonepelejä. Jatkotutkimushaasteena puolestaan on tutkimuksen laatiminen tekemämme tietokonepelin hyödyllisyydestä ja käytettävyydestä.