Säteilysuojelu hammasröntgentoiminnassa : Oppitunnit suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille
Niinimäki, Matias; Valavaara, Jarkko (2013)
Niinimäki, Matias
Valavaara, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818701
Tiivistelmä
Suun terveydenhoidon koulutusohjelmasta valmistuneet lähihoitajat voivat suorittaa hammasröntgenkuvauksia työpaikkakoulutettuna lääkärin valvonnan alaisena. Suomessa laki vaatii säteilyn käyttäjiltä riittävän säteilysuojelukoulutuksen. Opinnäytetyön aiheeksi valittiin säteilysuojelukoulutuksen pitäminen suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kaksi 45 minuutin pituista oppituntia Tampereen ammattiopiston suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota kohderyhmälle tietoa turvallisesta säteilyn lääketieteellisestä käytöstä hammasröntgenlaitteilla. Opinnäytetyön tehtävinä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oppitunti suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille? Miten oppituntien sisältö suunnitellaan vastaamaan säteilyturvallisuusohjeessa 1.7 eriteltyjä säteilysuojelukoulutuksen asiasisältöjä? Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu).
Oppitunnit toteutettiin kahdessa osassa. Toinen oppitunneista oli teoriapainotteinen luento. Luennon jälkeen seurasi demonstraatio-osuus Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenluokissa. Demonstraatiossa havainnollistettiin luennolla opetettuja asioita käytännössä. Oppitunneille asetettiin tavoite lähihoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelman mukaisesti. Oppituntien jälkeen lähihoitajaopiskelijoiden tuli tunnistaa ammattiinsa liittyvät säteilystä aiheutuvat terveyshaitat. Oppituntien pitäjien tavoite oli esiintyä rauhallisesti ja itsevarmasti. Oppituntien sisältö pohjautui säteilyturvallisuusohje 1.7:ään, joka määrittelee säteilysuojelukoulutukselta vaadittavan sisällön. Oppitunneilla käsiteltiin säteilyfysiikkaa ja -biologiaa, säteilysuojelusäädöksiä, säteilysuojelutoimenpiteitä työpaikalla ja säteilyn käyttöä lääketieteessä.
Oppitunteja arvioitiin palautelomakkeiden avulla, jotka kerättiin lähihoitajaopiskelijoilta sekä suun terveydenhoidon koulutusohjelman opettajalta. Opinnäytetyön tekijät arvioivat omaa suoriutumistaan itsearvioinnin avulla. Opiskelijat olivat oppitunneilla kiinnostuneita ja oppitunneista saatu palaute oli positiivista. Myös opinnäytetyön tekijät olivat oppitunteihin tyytyväisiä. Jatkokehitysehdotuksina on säteilysuojelukoulutuksen pitäminen vastasyntyneiden teho-osaston sairaanhoitajille tai koulutus hampaiston panoraamakuvauksesta suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida kaksi 45 minuutin pituista oppituntia Tampereen ammattiopiston suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota kohderyhmälle tietoa turvallisesta säteilyn lääketieteellisestä käytöstä hammasröntgenlaitteilla. Opinnäytetyön tehtävinä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oppitunti suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille? Miten oppituntien sisältö suunnitellaan vastaamaan säteilyturvallisuusohjeessa 1.7 eriteltyjä säteilysuojelukoulutuksen asiasisältöjä? Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu).
Oppitunnit toteutettiin kahdessa osassa. Toinen oppitunneista oli teoriapainotteinen luento. Luennon jälkeen seurasi demonstraatio-osuus Tampereen ammattikorkeakoulun röntgenluokissa. Demonstraatiossa havainnollistettiin luennolla opetettuja asioita käytännössä. Oppitunneille asetettiin tavoite lähihoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelman mukaisesti. Oppituntien jälkeen lähihoitajaopiskelijoiden tuli tunnistaa ammattiinsa liittyvät säteilystä aiheutuvat terveyshaitat. Oppituntien pitäjien tavoite oli esiintyä rauhallisesti ja itsevarmasti. Oppituntien sisältö pohjautui säteilyturvallisuusohje 1.7:ään, joka määrittelee säteilysuojelukoulutukselta vaadittavan sisällön. Oppitunneilla käsiteltiin säteilyfysiikkaa ja -biologiaa, säteilysuojelusäädöksiä, säteilysuojelutoimenpiteitä työpaikalla ja säteilyn käyttöä lääketieteessä.
Oppitunteja arvioitiin palautelomakkeiden avulla, jotka kerättiin lähihoitajaopiskelijoilta sekä suun terveydenhoidon koulutusohjelman opettajalta. Opinnäytetyön tekijät arvioivat omaa suoriutumistaan itsearvioinnin avulla. Opiskelijat olivat oppitunneilla kiinnostuneita ja oppitunneista saatu palaute oli positiivista. Myös opinnäytetyön tekijät olivat oppitunteihin tyytyväisiä. Jatkokehitysehdotuksina on säteilysuojelukoulutuksen pitäminen vastasyntyneiden teho-osaston sairaanhoitajille tai koulutus hampaiston panoraamakuvauksesta suun terveydenhoidon koulutusohjelman lähihoitajaopiskelijoille.