Minigolf-tulossovelluksen ohjelmointi Androidille
Korkiakoski, Pipsa (2013)
Korkiakoski, Pipsa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aikana tavoitteena oli kehittää prototyyppinen mobiilisovellus Minigolf-pallopelin pelaajille tulosten tallentamista varten. Kohdealustaksi valittiin Android-käyttöjärjestelmä. Sovelluksen avulla pelaaja voi tallentaa pelin aikana saamansa pisteet ja tarkastella niitä myöhemmin. Sovellus määriteltiin olevan yhteensopiva Android-version 3.0 tai sitä uudemman version kanssa. Testilaitteena projektin aikana käytettiin Samsung Galaxy S III-matkapuhelinta, jossa käyttöjärjestelmän versio oli 4.1.2.
Opinnäytetyön yhtenä osana oli tarkastella mobiiliohjelmointia Android-laitteille sekä erityisesti tietokantaohjelmointia Android-mobiililaitteille ja SQLite-relaatiotietokantajärjestelmän käyttöä Android-sovelluksissa. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan halusin itse tutustua aiheeseen tarkemmin. Mobiilisovellusohjelmointi Androidille oli jo aiemmin hieman tuttu itselleni ja halusin tehdä opinnäytetyönä jotain aiheeseen liittyvää, koska mielestäni ohjelmointi mobiililaitteille on alalla hyödyllinen taito osata ja Android-laitteille se tapahtuu kaikenlisäksi hyvin yleisellä Java-kielellä. Päätarkastelun kohteeksi valitsin siis tietokannan käsittelyn Android-mobiililaitteella ja jätin vähemmälle huomiolle muun muassa mobiilisovelluksen ulkoasun suunnittelun ja sen toteutuksen. Sovelluskehitys tapahtuu Eclipse-ohjelmointiympäristössä yhdessä Googlen tarjoamien Android ohjelmointityökalujen avulla.
Opinnäytetyön aikana valmiiksi saatu versio tulossovelluksesta ei sellaisenaan ole vielä julkaisukelpoinen, vaan sen ulkoasuun täytyisi vielä kiinnittää huomiota. Lisäksi sovelluksen toiminnallisuuteen olisi hyvä lisätä muun muassa syöttötietojen tarkistus ja tulostensyötön voisi toteuttaa hieman toisella tapaa, jotta pelaajan syöttämät tulokset tallentuisivat ratakohtaisesti tietokantaan. Tällä hetkellä sovellus tallentaa kaikkien ratojen tulokset vasta lopuksi ja tämä voi olla huono esimerkiksi silloin, jos pisteiden syöttö on pelaajalla kesken ja sovellus esimerkiksi sammutetaan jostain syystä kesken kaiken väärin. Pienten lisäysten ja korjausten jälkeen sovellus olisi vakaampi ja luotettavampi käyttää.
Opinnäytetyön yhtenä osana oli tarkastella mobiiliohjelmointia Android-laitteille sekä erityisesti tietokantaohjelmointia Android-mobiililaitteille ja SQLite-relaatiotietokantajärjestelmän käyttöä Android-sovelluksissa. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, vaan halusin itse tutustua aiheeseen tarkemmin. Mobiilisovellusohjelmointi Androidille oli jo aiemmin hieman tuttu itselleni ja halusin tehdä opinnäytetyönä jotain aiheeseen liittyvää, koska mielestäni ohjelmointi mobiililaitteille on alalla hyödyllinen taito osata ja Android-laitteille se tapahtuu kaikenlisäksi hyvin yleisellä Java-kielellä. Päätarkastelun kohteeksi valitsin siis tietokannan käsittelyn Android-mobiililaitteella ja jätin vähemmälle huomiolle muun muassa mobiilisovelluksen ulkoasun suunnittelun ja sen toteutuksen. Sovelluskehitys tapahtuu Eclipse-ohjelmointiympäristössä yhdessä Googlen tarjoamien Android ohjelmointityökalujen avulla.
Opinnäytetyön aikana valmiiksi saatu versio tulossovelluksesta ei sellaisenaan ole vielä julkaisukelpoinen, vaan sen ulkoasuun täytyisi vielä kiinnittää huomiota. Lisäksi sovelluksen toiminnallisuuteen olisi hyvä lisätä muun muassa syöttötietojen tarkistus ja tulostensyötön voisi toteuttaa hieman toisella tapaa, jotta pelaajan syöttämät tulokset tallentuisivat ratakohtaisesti tietokantaan. Tällä hetkellä sovellus tallentaa kaikkien ratojen tulokset vasta lopuksi ja tämä voi olla huono esimerkiksi silloin, jos pisteiden syöttö on pelaajalla kesken ja sovellus esimerkiksi sammutetaan jostain syystä kesken kaiken väärin. Pienten lisäysten ja korjausten jälkeen sovellus olisi vakaampi ja luotettavampi käyttää.