Selvitys S-marketien mainonnan nykytilanteesta asiakashaastattelulla : Mikkelin kaupunkialueen S-marketit
Lähde, Anne (2013)
Lähde, Anne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818911
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvitys S-marketien mainonnan nykytilanteesta. Työ toteutettiin asiakashaastatteluilla Mikkelin kaupunkialueen S-market-myymälöissä. S-marketit ovat S-ryhmän suurin päivittäistavaraketju, joiden verkosto kattaa koko maan. S-ryhmä on suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto. Sen muodostavat osuuskaupat ja Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (SOK) tytäryhtiöineen. Mikkelin S-marketit kuuluvat Osuuskauppa Suur-Savoon.
Työn tavoitteena oli saada selville, mitkä S-marketien käyttämät mainontakanavat ovat saavuttaneet asiakkaat ja mitkä ovat asiakkaiden toiveet mainonnasta. Selvityksessä hyödynnettiin tutkimusmenetelmiä. Työn tutkimuskysymyksinä olivat: missä asiakkaat ovat havainneet S-marketien mainontaa ja mitkä mainontakanavat ovat saavuttaneet asiakkaat tehokkaimmin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat markkinointi ja tutkimusmenetelmät. Markkinoinnin osa-alueista käsitellään muun muassa markkinointiviestintää ja mainontakanavia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jossa tuloksia käsitellään numeraalisesti ja prosentuaalisesti. Haastattelumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua käyttäen apuna Ipad-taulutietokonetta ja Digium-ohjelmaa. Haastattelut suoritettiin myymälöiden tiloissa satunnaisilta asiakkailta.
Työn tavoitteet täyttyivät ja vastauksia saatiin tavoiteltu määrä. Tuloksia esitellään työssä numeroin ja prosentein sekä havainnollistetaan graafisesti. Tuloksista tehtiin päätelmiä ja niiden pohjalta esitellään kehitysideoita. S-marketien käyttämistä mainontakanavista lehti- ja televisiomainonta ovat saavuttaneet tehokkaimmin asiakkaat. Osuuskauppa Suur-Savo tulee hyödyntämään työn tuloksia S-marketien seuraavassa markkinointisuunnitelmassa.
Työn tavoitteena oli saada selville, mitkä S-marketien käyttämät mainontakanavat ovat saavuttaneet asiakkaat ja mitkä ovat asiakkaiden toiveet mainonnasta. Selvityksessä hyödynnettiin tutkimusmenetelmiä. Työn tutkimuskysymyksinä olivat: missä asiakkaat ovat havainneet S-marketien mainontaa ja mitkä mainontakanavat ovat saavuttaneet asiakkaat tehokkaimmin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä olivat markkinointi ja tutkimusmenetelmät. Markkinoinnin osa-alueista käsitellään muun muassa markkinointiviestintää ja mainontakanavia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jossa tuloksia käsitellään numeraalisesti ja prosentuaalisesti. Haastattelumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua käyttäen apuna Ipad-taulutietokonetta ja Digium-ohjelmaa. Haastattelut suoritettiin myymälöiden tiloissa satunnaisilta asiakkailta.
Työn tavoitteet täyttyivät ja vastauksia saatiin tavoiteltu määrä. Tuloksia esitellään työssä numeroin ja prosentein sekä havainnollistetaan graafisesti. Tuloksista tehtiin päätelmiä ja niiden pohjalta esitellään kehitysideoita. S-marketien käyttämistä mainontakanavista lehti- ja televisiomainonta ovat saavuttaneet tehokkaimmin asiakkaat. Osuuskauppa Suur-Savo tulee hyödyntämään työn tuloksia S-marketien seuraavassa markkinointisuunnitelmassa.