Millaisia valmiuksia tukihenkilökoulutus antaa valtakunnallisessa kriisipuhelimessa toimimiseen?
Huttunen, Jenni; Jormanainen, Ida (2013)
Huttunen, Jenni
Jormanainen, Ida
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli, millaisia valmiuksia tukihenkilökoulutus antaa valtakunnallisessa kriisipuhelimessa toimimiseen. Opinnäytetyömme aihe tuli Joensuun kriisikeskuksen työntekijöiltä. Kriisikeskuksella haluttiin kuulla kokemuksia tukihenkilökoulutuksesta, sen antamista valmiuksista ja mahdollisuuksista.
Opinnäytetyömme toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmällä. Aineistoa varten haastateltiin kriisikeskuksella toimivia uudempia ja kokeneempia tukihenkilöitä. Haastatteluissa käytettiin teemahaastattelun menetelmää. Tekstiä jäsennettiin teemoittelun kautta.
Tulosten perusteella tukihenkilökoulutus antaa tukihenkilöille tiedollista pohjaa, varmuutta, itseluottamusta ja uskallusta ottaa kantaa asioihin. Koulutus antaa valmiuksia myös asiakkaan ohjaamiseen ja ratkaisujen löytämiseen yhdessä tukihenkilön kanssa. Koulutuksesta saatiin niin sanottu perustyökalupakki toimintaa varten. Yllätyksenä tukihenkilöille tuli se, että kriisipuhelin toimii niin paljon yksinäisten ja mielenterveyspotilaiden kuntouttamisen tukena, ei niinkään akuutteihin kriiseihin keskittyvänä. Jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä siitä, onko alan koulutuksella merkitystä tukihenkilökoulutukseen hakeutumiselle.
Opinnäytetyömme toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmällä. Aineistoa varten haastateltiin kriisikeskuksella toimivia uudempia ja kokeneempia tukihenkilöitä. Haastatteluissa käytettiin teemahaastattelun menetelmää. Tekstiä jäsennettiin teemoittelun kautta.
Tulosten perusteella tukihenkilökoulutus antaa tukihenkilöille tiedollista pohjaa, varmuutta, itseluottamusta ja uskallusta ottaa kantaa asioihin. Koulutus antaa valmiuksia myös asiakkaan ohjaamiseen ja ratkaisujen löytämiseen yhdessä tukihenkilön kanssa. Koulutuksesta saatiin niin sanottu perustyökalupakki toimintaa varten. Yllätyksenä tukihenkilöille tuli se, että kriisipuhelin toimii niin paljon yksinäisten ja mielenterveyspotilaiden kuntouttamisen tukena, ei niinkään akuutteihin kriiseihin keskittyvänä. Jatkotutkimuksia voitaisiin tehdä siitä, onko alan koulutuksella merkitystä tukihenkilökoulutukseen hakeutumiselle.