Ravintoloiden urheilijaruoka ja sen markkinointi : Urheilijoiden ajatuksia ravintolaruuasta
Hakala, Juhani (2013)
Hakala, Juhani
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista ruokaa urheilijat haluaisivat syödä ravintoloissa harjoitus- ja kilpailupäivinä. Lisäksi tutkittiin keinoja, joilla urheilijoille kohdistettua ruokaa tulisi markkinoida tehokkaammin. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään urheiluravitsemuksen perusteita sekä esimerkkejä markkinoinnin keinoista. Yleisellä tasolla tavoitteena oli saada urheilijaruualle ja sen tarpeelle näkyvyyttä sekä saada ravintolat ymmärtämään, kuinka tärkeää ruoka on urheilijalle.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi ravintola Fit Wok Oulu. Yhteistyökumppanuuden perusteena oli ravintolan urheilijoille soveltuva ruokalista sekä muun muassa eri lajien urheilijoista koostuva asiakaskunta. Lisäksi ravintola halusi tietoa, kuinka heidän tulisi markkinoida urheilijaruokaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Työ aloitettiin keväällä 2013 teemahaastattelurungon tekemisellä ja kesällä edettiin urheilijoiden haastatteluihin Kuopiossa, Jyväskylässä sekä Oulussa. Haastatteluihin osallistui kymmenen urheilijaa neljästä eri lajista. Kesän lopulla haastattelut litteroitiin ja teemoiteltiin, joiden pohjalta analyysi voitiin kirjoittaa.
Haastatteluiden perusteella saatiin selville tietoja urheilijoiden toiveista ravintolan valikoiman suhteen. Ennen urheilusuoritusta urheilijat valitsisivat mielellään kanaa/kalaa, kasviksia sekä pastaa tai riisiä. Urheilijat haluaisivat välttää kaikkia ruoka-aineita, jotka sulavat hitaasti. Urheilusuorituksen jälkeen ruoka-aineet voisivat olla vapaammin valittavissa ja tällöin myös hitaasti sulavat vaihtoehdot olisivat mahdollisia, kuten punainen liha ja perunatuotteet. Haastatteluista saaduissa markkinoinnin vastauksissa urheilijat näkivät sosiaalisen median ja lajiliittojen kanssa tehtävän yhteistyön tehokkaina keinoina markkinoida urheilijaruokaa. Lajiliittojen avulla markkinointi leviäisi alueellisesti urheiluseurojen kautta.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia laajempaa joukkoa eri urheilijoita eri urheilulajeista. Laajemmalla otannalla saataisiin yleistettävämpiä vastauksia ja tuloksia kuin tämän opinnäytetyön teemahaastatteluista. Joka tapauksessa haastattelujen tulokset ovat käyttökelpoisia sekä ravintoloille että eri urheilutahoille.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi ravintola Fit Wok Oulu. Yhteistyökumppanuuden perusteena oli ravintolan urheilijoille soveltuva ruokalista sekä muun muassa eri lajien urheilijoista koostuva asiakaskunta. Lisäksi ravintola halusi tietoa, kuinka heidän tulisi markkinoida urheilijaruokaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Työ aloitettiin keväällä 2013 teemahaastattelurungon tekemisellä ja kesällä edettiin urheilijoiden haastatteluihin Kuopiossa, Jyväskylässä sekä Oulussa. Haastatteluihin osallistui kymmenen urheilijaa neljästä eri lajista. Kesän lopulla haastattelut litteroitiin ja teemoiteltiin, joiden pohjalta analyysi voitiin kirjoittaa.
Haastatteluiden perusteella saatiin selville tietoja urheilijoiden toiveista ravintolan valikoiman suhteen. Ennen urheilusuoritusta urheilijat valitsisivat mielellään kanaa/kalaa, kasviksia sekä pastaa tai riisiä. Urheilijat haluaisivat välttää kaikkia ruoka-aineita, jotka sulavat hitaasti. Urheilusuorituksen jälkeen ruoka-aineet voisivat olla vapaammin valittavissa ja tällöin myös hitaasti sulavat vaihtoehdot olisivat mahdollisia, kuten punainen liha ja perunatuotteet. Haastatteluista saaduissa markkinoinnin vastauksissa urheilijat näkivät sosiaalisen median ja lajiliittojen kanssa tehtävän yhteistyön tehokkaina keinoina markkinoida urheilijaruokaa. Lajiliittojen avulla markkinointi leviäisi alueellisesti urheiluseurojen kautta.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia laajempaa joukkoa eri urheilijoita eri urheilulajeista. Laajemmalla otannalla saataisiin yleistettävämpiä vastauksia ja tuloksia kuin tämän opinnäytetyön teemahaastatteluista. Joka tapauksessa haastattelujen tulokset ovat käyttökelpoisia sekä ravintoloille että eri urheilutahoille.