Palveluohjauskansio ja palveluopas : työvälineet laadukkaaseen palveluohjaukseen A-klinikalla
Rehmonen, Sanna; Shabani, Maritza (2013)
Rehmonen, Sanna
Shabani, Maritza
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219371
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tehtävänä oli tuottaa työväline laadukkaaseen palveluohjaukseen Salon A-klinikkatoimen toimintakeskusten ohjaajille. Työvälineeksi muodostui palveluohjauskansio, josta työstettiin suppeampi versio asiakkaiden käyttöön. Tavoitteena oli lisätä ohjaajien palvelujärjestelmä osaamista ja asiakkaiden itseohjautumista palveluihin. Lähtökohtana tuotoksille oli asiakkaiden palvelutarpeet ja ohjaajien toiveet. Teoria, johon kehittämishanke pohjautuu, koostuu suomalaisesta palvelujärjestelmästä, palveluohjauksesta ja palveluohjauksesta päihdetyössä. Palvelujärjestelmästä tuodaan esiin palveluiden tuottamistavat Suomessa sekä niiden haasteet. Palveluohjaus nähdään yhtenä vastauksena näihin haasteisiin.
Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, suunnitelman ja toimintasuunnitelman tekemistä, teemahaastattelua, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä havainnollistamista valokuvaamalla sekä dokumentointia. Kehittämishankkeen prosessi eteni vaiheittain konstruktivistisen mallin mukaan. Mallin sisältämät vaiheet olivat ideointivaihe, suunnitteluvaihe, esivaihe, toteutusvaihe, tarkistusvaihe, viimeistelyvaihe sekä valmis tuotos. Kehittämishankkeen eteneminen edellytti ajoittain tehtävää arviointia ja hyväksyttämistä työyhteisössä.
Tuotoksena syntyi kattava palveluohjauskansio, joka sisältää Salon A-klinikkatoimen, Salon terveyskeskuksen ja erikoissairaanhoidon, Salon kaupungin, TE-toimiston ja Kelan palvelut. Lisäksi palveluohjauskansiossa esitellään kolmannen sektorin palveluita ja vapaa-ajan vietto mahdollisuuksia. Palveluopas on asiakasryhmän näkökulmasta rakennettu, suppeampi versio palveluohjauskansiosta. Valmiit tuotokset arvioitiin työyhteisössä tarkoitustaan vastaaviksi ja ne otettiin innolla vastaan. Kehittämishankkeemme vastasi tavoitteisiin ja tuotoksia aiotaan levittää suunniteltua laajemmin. Olemme myös itse tyytyväisiä kehittämishankkeeseemme niin tuotoksien kuin ammatillisen kasvumme osalta. Kehittämishanke prosessi oli opettavainen ja antoisa.
Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuuteen tutustumista, kehittämishankepäiväkirjoja, suunnitelman ja toimintasuunnitelman tekemistä, teemahaastattelua, dialogista yhteistyötä työyhteisön kanssa sekä havainnollistamista valokuvaamalla sekä dokumentointia. Kehittämishankkeen prosessi eteni vaiheittain konstruktivistisen mallin mukaan. Mallin sisältämät vaiheet olivat ideointivaihe, suunnitteluvaihe, esivaihe, toteutusvaihe, tarkistusvaihe, viimeistelyvaihe sekä valmis tuotos. Kehittämishankkeen eteneminen edellytti ajoittain tehtävää arviointia ja hyväksyttämistä työyhteisössä.
Tuotoksena syntyi kattava palveluohjauskansio, joka sisältää Salon A-klinikkatoimen, Salon terveyskeskuksen ja erikoissairaanhoidon, Salon kaupungin, TE-toimiston ja Kelan palvelut. Lisäksi palveluohjauskansiossa esitellään kolmannen sektorin palveluita ja vapaa-ajan vietto mahdollisuuksia. Palveluopas on asiakasryhmän näkökulmasta rakennettu, suppeampi versio palveluohjauskansiosta. Valmiit tuotokset arvioitiin työyhteisössä tarkoitustaan vastaaviksi ja ne otettiin innolla vastaan. Kehittämishankkeemme vastasi tavoitteisiin ja tuotoksia aiotaan levittää suunniteltua laajemmin. Olemme myös itse tyytyväisiä kehittämishankkeeseemme niin tuotoksien kuin ammatillisen kasvumme osalta. Kehittämishanke prosessi oli opettavainen ja antoisa.