UUSIA PALVELUJA ”BISNESVÄEN ROKKIFESTAREILLE” : Palvelujen kehittäminen Nordic Business Forum -seminaariin
Pirilä, Mervi (2013)
Pirilä, Mervi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319806
Tiivistelmä
Nordic Business Forum -seminaari järjestettiin syksyllä 2013 kolmatta kertaa Messu- ja kongressikeskus Jyväskylän Paviljongissa. Se toi yli 3 000 henkilöä kuuntelemaan kahdeksi päiväksi niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin liike-elämän huippupuhujia. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda uusia palveluita, jotka parantavat seminaarin laadukkuutta, viihtyisyyttä ja elämyksellisyyttä sekä kehittää Nordic Business Forum -seminaaria itseään.
Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena hyödyntäen palvelumuotoilun teoriaa uusien palveluiden ja kehitysehdotusten luomisessa. Tutkimusmateriaalina ja pohjana uusille palvelu- ja kehitysideoille olivat kuuden henkilön haastattelut, joista järjestettiin osa Helsingissä ja osa Jyväskylässä, sekä edellisen syksyn seminaarin palautekyselyn tulokset. Haastatteluista kaksi oli ryhmähaastatteluita ja yksi yksilöhaastattelu.
Opinnäytetyön tuloksina, haastattelujen ja palautekyselyjen innoittamina, olivat uudet, erityisesti seminaarin elämyksellisyyttä lisäävät palvelut ja kehittämisideat, jotka koskivat useita seminaarin osa-alueita. Esimerkkeinä kehittämisehdotuksista olivat palvelutarjonnan laajentaminen muiden Jyväskylän seudun toimijoiden kanssa tehtyjen yhteistyösopimusten kautta, palautekyselyn muuttaminen paperiversiosta nettikyselyksi sekä seminaarin rakenteen muuttaminen tarinallisemmaksi draaman kaarta hyödyntäen.
Uusia ehdotuksia on mahdollista käyttää heti seuraavassa seminaarissa tai myöhemminkin. Etuna on se, että ehdotuksina ne eivät vanhene. Niiden varsinainen käyttäminen tulevissa seminaareissa jäi kuitenkin Nordic Business Forum Oy:n päätettäväksi.
Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena hyödyntäen palvelumuotoilun teoriaa uusien palveluiden ja kehitysehdotusten luomisessa. Tutkimusmateriaalina ja pohjana uusille palvelu- ja kehitysideoille olivat kuuden henkilön haastattelut, joista järjestettiin osa Helsingissä ja osa Jyväskylässä, sekä edellisen syksyn seminaarin palautekyselyn tulokset. Haastatteluista kaksi oli ryhmähaastatteluita ja yksi yksilöhaastattelu.
Opinnäytetyön tuloksina, haastattelujen ja palautekyselyjen innoittamina, olivat uudet, erityisesti seminaarin elämyksellisyyttä lisäävät palvelut ja kehittämisideat, jotka koskivat useita seminaarin osa-alueita. Esimerkkeinä kehittämisehdotuksista olivat palvelutarjonnan laajentaminen muiden Jyväskylän seudun toimijoiden kanssa tehtyjen yhteistyösopimusten kautta, palautekyselyn muuttaminen paperiversiosta nettikyselyksi sekä seminaarin rakenteen muuttaminen tarinallisemmaksi draaman kaarta hyödyntäen.
Uusia ehdotuksia on mahdollista käyttää heti seuraavassa seminaarissa tai myöhemminkin. Etuna on se, että ehdotuksina ne eivät vanhene. Niiden varsinainen käyttäminen tulevissa seminaareissa jäi kuitenkin Nordic Business Forum Oy:n päätettäväksi.