Tietohallinnon toiminnan liiketoimintalähtöinen johtaminen
Suomi, Jussi (2013)
Suomi, Jussi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319759
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa HKScan-konsernille rakennettiin toi- mintamalli ja työkalut liiketoiminnan ja tietohallintoyksikön yhteistyön kehittämiseksi. Kehittämistehtävän projekti aloitettiin marraskuussa 2011 ja se päättyi lokakuussa 2013.
HKScan-konsernissa oli tiedostettu tarve kehittää konsernitasoista tietohallintoa. Yri- tyksessä tietohallinto oli aikaisemmin toiminut maatasolla ja konsernitason koordinointi toiminnassa oli vähäistä. Nyt konsernissa haettiin konsernisynergiaa yhtenäistämällä toimintamalleja.
Tämän kehittämistehtävän avulla luotiin HKScan-konsernille konstruktio, jonka työka- lujen avulla HKScan voisi kehittää liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistyötä koko konsernissa. Konstruktion työkalut liittyvät johtamiseen, liiketoiminta-arkkitehtuurien kuvaamiseen, kehityshankkeiden hallinnointiin ja arviointiin strategisesta näkökulmasta sekä IT-palvelutuotannon ja edellä mainittujen asiakokonaisuuksien mittaamiseen tasa- painotettu tuloskorttia hyödyntämällä.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena ja konstruktiivisella tutkimusotteella. HKScan- konsernissa ei ollut aiemmin selkeää liiketoiminnan ja IT:n yhteistyömallia. Konstruk- tiivisen tutkimusotteen avulla luotiin työkalut, joiden toimivuutta tutkittiin teemahaas- tattelujen avulla. Saadun palautteen perusteella konstruktioiden työkaluja kehitettiin. Konstruktion sisältämät työkalut koettiin liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistyötä kehittäviksi, mutta HKScan-konsernin organisaation muuttumisen vuoksi konstruktiota ei vielä otettu käyttöön.
Työn teoreettinen kontribuutio perustuu siihen, että konstruktiossa on muodostettu työkalupakki, jonka avulla liiketoiminta voi ohjata tietohallintoa. Työkalupakissa on yhdistetty johtamiseen, toiminnan kehittämiseen sekä toiminnan mittaamiseen liittyviä työkaluja.
Tässä kehittämistehtävässä syntynyt konstruktio on myös yleistettävissä. Sitä voidaan käyttää missä tahansa yrityksessä tai yhteisössä, jossa on tietohallintoyksikkö.
HKScan-konsernissa oli tiedostettu tarve kehittää konsernitasoista tietohallintoa. Yri- tyksessä tietohallinto oli aikaisemmin toiminut maatasolla ja konsernitason koordinointi toiminnassa oli vähäistä. Nyt konsernissa haettiin konsernisynergiaa yhtenäistämällä toimintamalleja.
Tämän kehittämistehtävän avulla luotiin HKScan-konsernille konstruktio, jonka työka- lujen avulla HKScan voisi kehittää liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistyötä koko konsernissa. Konstruktion työkalut liittyvät johtamiseen, liiketoiminta-arkkitehtuurien kuvaamiseen, kehityshankkeiden hallinnointiin ja arviointiin strategisesta näkökulmasta sekä IT-palvelutuotannon ja edellä mainittujen asiakokonaisuuksien mittaamiseen tasa- painotettu tuloskorttia hyödyntämällä.
Työ tehtiin toimintatutkimuksena ja konstruktiivisella tutkimusotteella. HKScan- konsernissa ei ollut aiemmin selkeää liiketoiminnan ja IT:n yhteistyömallia. Konstruk- tiivisen tutkimusotteen avulla luotiin työkalut, joiden toimivuutta tutkittiin teemahaas- tattelujen avulla. Saadun palautteen perusteella konstruktioiden työkaluja kehitettiin. Konstruktion sisältämät työkalut koettiin liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistyötä kehittäviksi, mutta HKScan-konsernin organisaation muuttumisen vuoksi konstruktiota ei vielä otettu käyttöön.
Työn teoreettinen kontribuutio perustuu siihen, että konstruktiossa on muodostettu työkalupakki, jonka avulla liiketoiminta voi ohjata tietohallintoa. Työkalupakissa on yhdistetty johtamiseen, toiminnan kehittämiseen sekä toiminnan mittaamiseen liittyviä työkaluja.
Tässä kehittämistehtävässä syntynyt konstruktio on myös yleistettävissä. Sitä voidaan käyttää missä tahansa yrityksessä tai yhteisössä, jossa on tietohallintoyksikkö.