”KÄTTÄ PIREMPÄÄ” : Vastuuhoitaja vastuullisena hoito- ja palvelu- suunnitelmasta Petäjäveden kotihoidossa
Kujala, Kati (2013)
Kujala, Kati
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420086
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhdessä Petäjäveden kotihoidon työntekijöiden (21 hoitotyöntekijän) kanssa sähköinen hoito- ja palvelusuunnitelma päivittäiseksi työvälineeksi kotihoidon työntekijöille niin, että vastuu hoito- ja palvelusuunnitelman kirjaamisesta ja päivittämisestä on asiakkaalle nimetyllä vastuuhoitajalla. Asiakaslähtöisyyttä pyrittiin lisäämään ottamalla inhimillisen toiminnan malli osaksi hoito- ja palvelusuunnitelman laatimista.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä työssä on kuvattu hoito- ja palvelusuunnitelman merkitys kotihoidon asiakastyötä ohjaavana asiakirjana. Lisäksi työssä on kuvattu vastuuhoitajuutta yksilövastuisen hoitotyön filosofian avulla.
Hoitotyöntekijöiden kanssa työskentelyssä käytettiin yhteistoiminnallisia menetelmiä (demokraattinen dialogi ja seinätekniikka,) selvitettiin työntekijöiden näkemyk-siä vastuuhoitajuudesta sekä tuotettiin uusi hoito- ja palvelusuunnitelmalomake, joka on yhteensopiva Effica - asiakastietojärjestelmän kanssa. Kotihoitosovelluksesta löytyvä voimavarakartoitusosio on pohja hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseksi. Jotta hoito- ja palvelusuunnitelman sähköinen kirjaaminen tulisi tutuksi, järjestettiin ohjaustuokioita, joiden tarkoituksena oli ohjata työntekijöitä hoito- ja palvelusuunnitelman tekemisessä Effica - asiakastietojärjestelmään.
Ohjaustuokioiden jälkeen toteutettu arviointikysely osoitti, että Effica - asiakastietojärjestelmä koetaan vaikeaksi käyttää. Tarvitaan lisää koulutusta ja ohjausta järjestelmän monipuolisen käytön lisäämiseksi. Asiakkaiden voimavarojen hyödyntäminen päivittäisessä työssä ei ole itsestään selvyys, vaikka kuntouttavasta työotteesta on keskusteltu jo vuosia.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä työssä on kuvattu hoito- ja palvelusuunnitelman merkitys kotihoidon asiakastyötä ohjaavana asiakirjana. Lisäksi työssä on kuvattu vastuuhoitajuutta yksilövastuisen hoitotyön filosofian avulla.
Hoitotyöntekijöiden kanssa työskentelyssä käytettiin yhteistoiminnallisia menetelmiä (demokraattinen dialogi ja seinätekniikka,) selvitettiin työntekijöiden näkemyk-siä vastuuhoitajuudesta sekä tuotettiin uusi hoito- ja palvelusuunnitelmalomake, joka on yhteensopiva Effica - asiakastietojärjestelmän kanssa. Kotihoitosovelluksesta löytyvä voimavarakartoitusosio on pohja hoito- ja palvelusuunnitelman laatimiseksi. Jotta hoito- ja palvelusuunnitelman sähköinen kirjaaminen tulisi tutuksi, järjestettiin ohjaustuokioita, joiden tarkoituksena oli ohjata työntekijöitä hoito- ja palvelusuunnitelman tekemisessä Effica - asiakastietojärjestelmään.
Ohjaustuokioiden jälkeen toteutettu arviointikysely osoitti, että Effica - asiakastietojärjestelmä koetaan vaikeaksi käyttää. Tarvitaan lisää koulutusta ja ohjausta järjestelmän monipuolisen käytön lisäämiseksi. Asiakkaiden voimavarojen hyödyntäminen päivittäisessä työssä ei ole itsestään selvyys, vaikka kuntouttavasta työotteesta on keskusteltu jo vuosia.