Pelitaso verkkopelioppimisympäristöön
Sorsa, Henri (2013)
Sorsa, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120419961
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa pelitaso massiiviseen monen pelaajan verkkopeliin. Verkkopeli toimii ammattikorkeakoulun pelinkehityskurssin pohjana, johon myös opiskelijat rakentavat itse sisältöä. Projektissa syntyneelle tasolle asetettiin tavoitteeksi visuaalinen miellyttävyys ja se, että tuloksena syntynyttä materiaalia voisi myös käyttää uudelleen.
Pelitason suunnittelun ja toteutuksen lisäksi insinöörityössä rakennettiin paljon erilaisia materiaaleja eli asseteja (engl. assets), joita taso ja lopullinen peli tarvitsivat. Insinöörityössä perehdyttiin myös sääntöihin ja vaatimuksiin, joita peliympäristöt ja pelimoottorit asettavat, jotta pelin suorituskyvyssä esiintyneet ongelmakohdat, kuten epävakaa kuvataajuus, saatiin poistettua. Kaikki insinöörityötä varten toteutettu materiaali tehtiin itse alusta asti käyttämällä erilaisia työkaluja, kuten 3D-mallinnus-, kuvankäsittely- ja maastonmallinnus-ohjelmia.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi optimointiprosessin läpikäynyt pelitaso, joka on valmis jatkokäyttöä varten. Insinöörityön laajuuden takia tason yksityiskohtiin ei pystytty kiinnittämään huomiota niin paljon, kuin olisi haluttu. Työn tuloksena syntyi kuitenkin paljon materiaalia, joita opiskelijoiden on mahdollista käyttää jatkossa.
Pelitason suunnittelun ja toteutuksen lisäksi insinöörityössä rakennettiin paljon erilaisia materiaaleja eli asseteja (engl. assets), joita taso ja lopullinen peli tarvitsivat. Insinöörityössä perehdyttiin myös sääntöihin ja vaatimuksiin, joita peliympäristöt ja pelimoottorit asettavat, jotta pelin suorituskyvyssä esiintyneet ongelmakohdat, kuten epävakaa kuvataajuus, saatiin poistettua. Kaikki insinöörityötä varten toteutettu materiaali tehtiin itse alusta asti käyttämällä erilaisia työkaluja, kuten 3D-mallinnus-, kuvankäsittely- ja maastonmallinnus-ohjelmia.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi optimointiprosessin läpikäynyt pelitaso, joka on valmis jatkokäyttöä varten. Insinöörityön laajuuden takia tason yksityiskohtiin ei pystytty kiinnittämään huomiota niin paljon, kuin olisi haluttu. Työn tuloksena syntyi kuitenkin paljon materiaalia, joita opiskelijoiden on mahdollista käyttää jatkossa.