Joukkoliikenteen linjastosuunnittelun asiakaskyselyiden kehittäminen
Tanskanen, Miikka (2022)
Tanskanen, Miikka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201091123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201091123
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli selvittää mitkä tavat toteuttaa joukkoliikenteen linjastosuunnittelun asiakaskyselyt olivat niiden tekijöiden mielestä hyviä. Tutkimusaineistona käytettiin joukkoliikenteen linjastosuunnittelijoiden haastatteluita. Kerättyä aineistoa käsiteltiin laadullisen tutkimuksen keinoine teemoittelemalla. Alkuperäiseen tutkimuskysymykseen ei voitu kerätyllä aineistolla vastata, joten tutkimuskysymys muutettiin muotoon "mitä joukkoliikenteen linjastosuunnittelun asiakaskyselyiden tekijät kokivat tärkeäksi kyselyissä?".
Tiettyjen asiakaskyselyiden kysymyksenasetteluiden tai teoreettisen metodin sijaan teemoittelu toi esille ne tarpeet, joihin linjastosuunnittelun asiakaskyselyllä pyritään vastaamaan. Nämä tarpeet voi jakaa kahteen teemaan: mitä kyselyltä halutaan, sekä mikä tekee onnistuneen asiakaskyselyn.
Kyselyiltä halutaan kolmea eri asiaa: uusia ideoita suunnitelmaan, suunnittelijan osaamisen haastamista, sekä materiaalia kuntapoliittisen päätöksenteon tueksi. Näihin tarpeisiin vastatakseen, on kyselyllä kerättävä laadullista aineistoa. Linjastosuunnittelun osallistamisen koettiin olevan onnistunutta vain, jos käytettiin laaja-alaisesti monia eri osallistamisen muotoja, linjastosuunnittelun alusta loppuun saakka.
Tiettyjen asiakaskyselyiden kysymyksenasetteluiden tai teoreettisen metodin sijaan teemoittelu toi esille ne tarpeet, joihin linjastosuunnittelun asiakaskyselyllä pyritään vastaamaan. Nämä tarpeet voi jakaa kahteen teemaan: mitä kyselyltä halutaan, sekä mikä tekee onnistuneen asiakaskyselyn.
Kyselyiltä halutaan kolmea eri asiaa: uusia ideoita suunnitelmaan, suunnittelijan osaamisen haastamista, sekä materiaalia kuntapoliittisen päätöksenteon tueksi. Näihin tarpeisiin vastatakseen, on kyselyllä kerättävä laadullista aineistoa. Linjastosuunnittelun osallistamisen koettiin olevan onnistunutta vain, jos käytettiin laaja-alaisesti monia eri osallistamisen muotoja, linjastosuunnittelun alusta loppuun saakka.