”Ihmiset on tärkeitä.” : Ulkomaalaisten opiskelijoiden sosiaaliset suhteet osana hyvinvointia.
Hautanen, Petra (2013)
Hautanen, Petra
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520256
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia ulkomaalaisten opiskelijoiden sosiaalisia suhteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä opiskelijoiden omasta sekä ammattilaisten näkökulmasta. Aihetta on tutkittu Suomessa vähän, joten tutkimukseni tuo tärkeää tietoa sosiaalialan ammattilaisille sekä ulkomaalaisten kanssa työskenteleville. Opinnäytetyön teoriaosuudessa olen käsitellyt hyvinvointia, sosiaalisia suhteita ja sosiaalisia ongelmia. Nämä käsitteet luovat pohjan koko tutkimukselle.
Tutkimuksessa käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin eräällä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevalla ammattikoululla. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastattelun sekä ryhmäkeskustelun avulla. Tutkimukseen valikoitui 10 venäläistaustaista henkilöä, joilla osalla oli haastattelutilanteessa tulkki mukana. Ryhmäkeskusteluun valikoitui neljä eri alojen ammattilaista sekä yksi haastatteluissa ollut henkilö. Aineiston tarkoituksena oli saada monipuolista tietoa siitä, miten tärkeässä osassa sosiaaliset suhteet ovat ulkomaalaisen opiskelijan elämässä ja miten sosiaaliset suhteet vaikuttavat opiskelijaan.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että ulkomaalaiset opiskelijat pitivät perhettä, ystäviä ja avopuolisoa tärkeänä asiana. Lisäksi opiskelijat saivat läheisiltään paljon tiedollista, taloudellista ja sosiaalista tukea. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että ulkomaalaiset opiskelijat viihtyivät muiden ulkomaalaisten opiskelijoiden seurassa, koska heillä oli vähän sosiaalisia kontakteja suomalaisten kanssa. Yhtenä vaikuttavana tekijänä sosiaalisiin kontakteihin oli ulkomaalaisten opiskelijoiden heikko kielitaito. Heikko kielitaito toi myös muita merkittäviä ongelmia ulkomaalaisten opiskelijoiden arkeen. Esimerkiksi kielitaidottomuus hankaloitti opintojen etenemistä ja kommunikointia muiden kanssa. Tutkimuksesta voi päätellä, että ulkomaalaisten opiskelijoiden kielitaitoon ja kommunikointiin suomalaisten kanssa on kiinnitettävä huomiota. Näitä voitaisiin kehittää esimerkiksi yhteisen toiminnan ja tutor-toiminnan avulla.
Tutkimuksessa käytin laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin eräällä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevalla ammattikoululla. Tutkimusaineiston keräsin teemahaastattelun sekä ryhmäkeskustelun avulla. Tutkimukseen valikoitui 10 venäläistaustaista henkilöä, joilla osalla oli haastattelutilanteessa tulkki mukana. Ryhmäkeskusteluun valikoitui neljä eri alojen ammattilaista sekä yksi haastatteluissa ollut henkilö. Aineiston tarkoituksena oli saada monipuolista tietoa siitä, miten tärkeässä osassa sosiaaliset suhteet ovat ulkomaalaisen opiskelijan elämässä ja miten sosiaaliset suhteet vaikuttavat opiskelijaan.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että ulkomaalaiset opiskelijat pitivät perhettä, ystäviä ja avopuolisoa tärkeänä asiana. Lisäksi opiskelijat saivat läheisiltään paljon tiedollista, taloudellista ja sosiaalista tukea. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että ulkomaalaiset opiskelijat viihtyivät muiden ulkomaalaisten opiskelijoiden seurassa, koska heillä oli vähän sosiaalisia kontakteja suomalaisten kanssa. Yhtenä vaikuttavana tekijänä sosiaalisiin kontakteihin oli ulkomaalaisten opiskelijoiden heikko kielitaito. Heikko kielitaito toi myös muita merkittäviä ongelmia ulkomaalaisten opiskelijoiden arkeen. Esimerkiksi kielitaidottomuus hankaloitti opintojen etenemistä ja kommunikointia muiden kanssa. Tutkimuksesta voi päätellä, että ulkomaalaisten opiskelijoiden kielitaitoon ja kommunikointiin suomalaisten kanssa on kiinnitettävä huomiota. Näitä voitaisiin kehittää esimerkiksi yhteisen toiminnan ja tutor-toiminnan avulla.