Henkilöstön osaamisen kehittäminen : Osaamisen johtaminen esimiestyössä
Kauppo, Helena (2013)
Kauppo, Helena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919059
Tiivistelmä
Esimies johtaa työyhteisössään henkilöstön osaamista kehittämällä ja hyödyntämällä olemassa olevaa osaamista, edistämällä työssä oppimista kehittymistä tukevan työkulttuurin avulla sekä alaisia tukemalla ja oppimiseen kannustamalla. Esimies on osaamisen kehittämisen esimerkki kehittäessään omaa työtään ja osaamistaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä kehittämissuunnitelma, jota esimiehet voivat käyttää henkilöstön osaamisen kehittämisen, palautteen antamisen sekä kehityskeskustelujen tukena. Kehittämistehtävänä on uudistaa nykyisiä käytäntöjä ja kehittää esimiestyötä osaamisen johtamisessa ja kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys koostuu osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä.
Opinnäytetyöni on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla henkilöstöä osaamisen jakamisesta sekä lomakekyselyillä myyjävalmennuksen vaikuttavuudesta. Tutkimustulosten perusteella esimiehen tukea tarvitaan valmennuksessa opitun soveltamisessa. Henkilöstön osaaminen kehittyy parhaiten työkierrossa ja osaamista jaetaan uutta työntekijää perehdytettäessä sekä tiimityössä. Esimiehen tärkeimmiksi tehtäviksi koettiin vuorovaikutus, oppimiseen kannustaminen ja innostaminen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luominen.
Kehittämissuunnitelma painottuu kehittämistoimintaan, jossa osaamisen tasoa ja kehittämistarpeita verrataan strategiaan ja kehittämistarpeet muutetaan toiminnaksi. Kehittämissuunnitelmaan kootut kehittämisen menetelmät kehittävät työssä oppimista ja osaamisen jakamista.
Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä kehittämissuunnitelma, jota esimiehet voivat käyttää henkilöstön osaamisen kehittämisen, palautteen antamisen sekä kehityskeskustelujen tukena. Kehittämistehtävänä on uudistaa nykyisiä käytäntöjä ja kehittää esimiestyötä osaamisen johtamisessa ja kehittämisessä. Teoreettinen viitekehys koostuu osaamisesta, osaamisen johtamisesta ja osaamisen kehittämisestä.
Opinnäytetyöni on toteutettu tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla henkilöstöä osaamisen jakamisesta sekä lomakekyselyillä myyjävalmennuksen vaikuttavuudesta. Tutkimustulosten perusteella esimiehen tukea tarvitaan valmennuksessa opitun soveltamisessa. Henkilöstön osaaminen kehittyy parhaiten työkierrossa ja osaamista jaetaan uutta työntekijää perehdytettäessä sekä tiimityössä. Esimiehen tärkeimmiksi tehtäviksi koettiin vuorovaikutus, oppimiseen kannustaminen ja innostaminen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luominen.
Kehittämissuunnitelma painottuu kehittämistoimintaan, jossa osaamisen tasoa ja kehittämistarpeita verrataan strategiaan ja kehittämistarpeet muutetaan toiminnaksi. Kehittämissuunnitelmaan kootut kehittämisen menetelmät kehittävät työssä oppimista ja osaamisen jakamista.